Hlavním tématem schůzky (naplánované ne náhodou východně od hlavního města) se stala dostavba Pražského okruhu. Debatovalo se v místech, kudy by za pár let měla svištět auta po dálniční komunikaci D0, zde spojující brněnskou D1 a hradeckou D11. Právě tam se připravuje výstavba úseku s označením 511 v délce 12,5 kilometru, jež by měla stát 9,4 miliardy korun. A z chystané dosud chybějící trasy okruhu je to část, jejíž přípravy pokročily nejdál. Další úseky jsou ve fázi procesu EIA – posuzování vlivu stavby na životní prostředí. Jde o pokračování okruhu ke křížení s ústeckou dálnicí D8 a pak k plzeňské D5 – ovšem ve směru od severu.

Urychlit, urychlit, urychlit – a to maximálně, zní písnička, již si na místě notovali zúčastnění politici. Právě dostavba Pražského okruhu prý dokáže přetížení dopravy ve Středočeském kraji významně ulevit. A i samotný úsek 511 bude podle hejtmanky znamenat velkou pomoc: odvede třeba tranzit z oblasti Říčanska. „Tím by se ulevilo náporu dopravy v těchto místech – a uleví se i centru Prahy,“ shrnula Jermanová, jaké výhody si od stavby dálniční komunikace připravované státem slibuje.

Generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic Pavol Kováčik odpověděl na otázku premiéra Babiše, že začátek stavby úseku 511 je plánován na rok 2021 až 2022. K tomu předseda vlády poznamenal, že by si přál, aby stavba byla hotova už v roce 2024. Tlačí tedy na to, aby tato část okruhu začala sloužit o rok dřív, než počítají aktuální plány. Nezastírá přitom, že zkrátit termíny chce nejen kvůli Středočechům, ale i s ohledem na pražský Spořilov.

Kováčik poznamenal, že v souvislosti s úsekem 511 Běchovice – D1 se nyní čeká na územní rozhodnutí. „Chtěli bychom, aby bylo vydáno nejlépe v letošním roce, což ale nepřepokládáme. Počítáme, že bude vydáno spíše v roce 2020,“ nastínil nejbližší krok v rámci příprav. Již v lednu přitom tehdejší ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) uvedl, že územní rozhodnutí pro úsek 511 by rád získal ještě letos – a to včetně vyřešení případných odvolání.

Ředitel Kováčik dále uvedl, že na přípravách nejen úseku 511, ale i 518, 519 a 520 stavby Silniční okruh kolem Prahy Ředitelství silnic a dálnic úzce spolupracuje s hlavním městem. „Máme uzavřené společné memorandum za účelem výkupu pozemků ještě před získáním pravomocného územního rozhodnutí, což je nesmírně důležité. Město vykupuje takzvané zelené pásy, my budeme vykupovat okolní pozemky, a to ještě před územním rozhodnutím. Tím se snažíme urychlit výstavbu,“ zdůraznil šéf dálničního ředitelství, co Ťok připomínal už po jednání s představiteli pražského magistrátu 14. ledna.

Středočeský kraj přímý vliv na dokončení okruhu a jeho termín nemá. Vyjadřuje se sice třeba v rámci procesu EIA, středočeští politici opakovaně a hlasitě zdůrazňují naléhavost dostavby s argumentem, že včera bylo pozdě – nicméně hejtmanství se v souvislosti s touto státní stavbou může tak trochu cítit v pozici dítěte, které sedí u stolu a toužebně vyhlíží, až dospělí konečně začnou krájet dort (aniž by to samo mohlo urychlit, jakkoli se mu sbíhají sliny a hoří nedočkavostí). Do příprav stavby navíc vstupují i jiní Středočeši: některé obce a iniciativy, jež vyjadřují nesouhlas a připomínky, pokud se k nim plánovaná trasa dostává příliš blízko.

Nynější ministr dopravy Vladimír Kremlík (za ANO) také připomněl, že v souvislosti s chystanou stavbou musí stát jednat se 499 vlastníky pozemků při pomezí středních Čech a metropole. Prý se chce se všemi dohodnout, aby nemuselo dojít na vyvlastňování. Úřady již podle něj všechny oslovily. „Mnozí odpověděli kladně, někteří záporně – a někteří neodpověděli,“ podotkl k tomu šéf dálničního ředitelství Kováčik.
Ministr Kremlík se také ve středu zmínil o velké silniční stavbě z jiného koutu středních Čech, kde už se termíny jeví slibněji. Připomněl, že již letos se otevře obchvat Slaného. „Pomůže odvést těžkou nákladní dopravu z města,“ očekává.