Zahájení hlavního líčení oddálil spor o to, který soud je místně příslušný. Původně se mělo konat v Kutné Hoře, vrchní soud ale nakonec rozhodl, že se případ bude projednávat v Praze. Jednání je plánováno 13. ledna, řekla dnes ČTK mluvčí obvodního soudu Vanda Činková.

Třeštík podle kriminalistů porušil zákon o státní památkové péči, když v lednu vydal osvědčení k vývozu aktu Sedící žena od Pabla Picassa z Česka. Protože je obraz kulturní památkou, je k jeho vývozu potřeba povolení ministerstva kultury. Třeštík se hájí neznalostí zákonů. Je stíhán na svobodě, hrozí mu až dva roky vězení.

Případ dostal nejdříve na starosti soud v Kutné Hoře, který se ale domníval, že mu nenáleží. „To jednání se odehrálo v budově krajského úřadu, který se nachází v Praze 5,“ podotkl předseda okresního soudu Petr Franc. Připomněl, že místní příslušnost soudu je založena místem spáchání trestného činu. Obrátil se proto na pražský vrchní soud, ať rozhodne, kdo se má kauzou zabývat. Ten pak jeho námitce vyhověl a případ svěřil Obvodnímu soudu pro Prahu 5.

Třeštík byl obviněn z porušování předpisů o oběhu zboží ve styku s cizinou. Podle kriminalistů úmyslně porušil zákon o státní památkové péči. Podle tohoto zákona lze kulturní památku v zahraničí vystavovat, do zahraničí zapůjčit nebo vyvézt pro jiné účely jen s předchozím souhlasem ministerstva kultury, neboť Picassův obraz byl v roce 1999 prohlášen kulturní památkou.

Nejasností v dokumentaci k převezení díla do zahraničí si všimli celníci na ruzyňském letišti. Kontaktovali Národní galerii, která zjistila, že jde o kulturní památku, k jejímuž vyvezení je nutný souhlas ministerstva kultury. Chyběl, formulář podepsal jen Třeštík, který k tomu ale neměl žádné oprávnění. Galerista už v minulosti přiznal, že pochybil, nebylo to však prý úmyslné. Nešlo podle něj o žádný pokus o nelegální vývoz, ale o úřední pochybení.

Obraz Sedící žena je v rukou soukromého majitele, v minulosti byl dlouhodobě zapůjčen Národní galerii. Jde o kvaš na dřevě z roku 1909, Třeštík hovořil o pojistné hodnotě v přepočtu 75 milionů korun. Uvedl také, že má řádnou smlouvu s majitelem i s partnerem v Curychu. Ve Švýcarsku se měl obraz podrobit porovnání s podobným Picassovým dílem. Vývoz do Švýcarska se prý děl oficiální cestou přes spediční firmu a v komunikaci s celníky.

Picassova díla se těší značnému zájmu obchodníků, na aukcích dosahují rekordních částek. Obraz Sedící žena pochází z významné sbírky Vincence Kramáře, který kupoval Picassova raná kubistická díla v Paříži ještě v době, kdy Picasso nebyl slavný.