Dne 6. ledna 2023 zveřejnila uživatelka Facebooku Jana Hrušková, prezentující se jako místopředsedkyně ostravské okresní organizace Volný blok, na svém facebookovém profilu příspěvek s přiloženými fotografiemi slupek z brambor a následujícím textem: „Dneska v lidl. Oni to snad s těmi slupkami mysleli vážně. Co jsme pro ně? To co nejedí ani prasata prodávají Čechům.“ (Jazykově neupravováno, pozn. red.)

Příspěvek doprovázely dvě fotografie zabalených slupek z brambor, u nichž byla připsána poznámka „Země původu: Německo“ s překlepem, kde místo Německo bylo uvedeno „Němcko“.

Zájem o záchranu nehezké zeleniny z obchodů je v Česku obrovský. Plná bedýnka vyjde třeba jen na dvacet korun.
Stop plýtvání. Čechy oslovily bedýnky s ošklivým jídlem, zájem o ně je obrovský

Do středy 11. ledna dosáhl tento post více než 1,1 tisíce sdílení, a to jak individuálními uživateli Facebooku, tak i v různých veřejných i neveřejných skupinách na této sociální síti (objevil se například ve veřejné skupině „Chceme obecné referendum bez omezení tématu referenda“ s více než 29,6 tisíce členů). 

Celý příspěvek je ale vylhaný. Lidl bramborové slupky českým zákazníkům neprodává. Dezinformátoři pouze zneužili jeho současnou kampaň zaměřenou proti plýtvání s potravinami.

Etiketa je v půli přelepená, spodní půlka je podle použité grafiky ve skutečnosti od svíček, pocházejících z Polska. Jde tedy o zřejmý podvrh, což Deníku potvrdil i mluvčí Lidlu Tomáš MylerEtiketa je v půli přelepená, spodní půlka je podle použité grafiky ve skutečnosti od svíček, pocházejících z Polska. Jde tedy o zřejmý podvrh, což Deníku potvrdil i mluvčí Lidlu Tomáš MylerZdroj: Pořídil Jaroslav Krupka z Facebook.com/jana.hruskova.3152

Šlo o kampaň proti plýtvání

Jak Deníku sdělil mluvčí společnosti Lidl Tomáš Myler, odstartoval řetězec již na podzim roku 2021 kampaň „S Lidlem šetříme jídlem“, v níž prezentoval bedýnky plné různých druhů kvalitního ovoce a zeleniny, které by jinak skončily v bioplynové stanici.

Šlo o to, že dané ovoce i zelenina byly v podstatě bezchybné, jen měly například pokřivený neatraktivní tvar. Bedýnky, obsahující dvě kila mixu, obchody nabízely po dvaceti korunách a byl o ně obrovský zájem. „Touto cestou se nám daří ušetřit více než 3800 tun ovoce a zeleniny ročně,“ uvedl nyní pro Deník Myler.

Automobilka Škoda Auto. Ilustrační foto.
Policie se chystá na propouštění ve Škodovce, sdílí stránka lživou informaci

Podle něj Lidl před nedávnem spustil na svých sociálních sítích pod stejným názvem také kampaň zaměřenou na neplýtvání. Odstartovala na konci října a potrvá až do února. Společnost v ní podle Mylera prezentuje tipy, jak zužitkovat zbytky potravin, jak číst správně údajně na obalech nebo co všechno je možné lépe skladovat za pomoci tvořítka na led.

„Dáváme zákazníkům také konkrétní příklady. Třeba jak dále využít zeleninovou nať nebo kosti z kuřete, a nechybí ani tipy ohledně správného skladování potravin,“ sdělil Deníku mluvčí.

Dezinformátoři měli letos žně i díky válce na Ukrajině.
I letos se na internetu lhalo ve velkém. Dezinformátoři nezůstali jen u Ukrajiny

Mezi návody se podle něj objevil i tip na zužitkování slupek od brambor. Je pravda, že vyvolal veřejnou kritiku, protože řetězec lidem poradil, ať si okrájené slupky osmaží jako chipsy.

Lidl zákazníkům slupky neprodává

Fotografie, která vytváří dojem, že řetězec prodává českým zákazníkům bramborové slupky z Německa, je ale uměle vytvořený hoax. „Etiketa je v půlce přelepená – spodní půlka je evidentně od svíček – nejspíše čajových vzhledem ke gramáži a počtu v balení uvedených vpravo vedle čárového kódu (10x20g) a času hoření 6 hodin. A podle kódu jde o výrobek z Polska a ne z Německa,“ všiml si web Manipulátoři, zaměřený na vyvracení falešných zpráv.

Deník proti fake news.Deník proti fake news.Zdroj: DeníkSkutečnost, že jde o podvrh, potvrdil Deníku také mluvčí Lidlu. „Na základě našeho tipu ohledně efektivního zužitkování slupek od brambor se bohužel objevila nepravdivá informace, která koluje na sociálních sítích, že slupky od brambor nabízíme v našich prodejnách. Toto tvrzení se rozhodně nezakládá na pravdě a daný příspěvek je podvrh, se kterým nemá naše společnost nic společného,“ ujistil Myler.