Důkazem neutichajícího zájmu je malá pobočka pošty v Milostíně na Rakovnicku. Ta se každoročně stává pomyslným centrem zamilovaných. Shromažďují se tu milostná přání z celé země. „Na milostínské poště má orážení valentýnským razítkem už dvacetiletou tradici,“ připomíná mluvčí České pošty Ivo Vysoudil.

Novinka pro ulehčení nakupování Scan and Shop v supermarketu Tesco v pražském Edenu 12. února.
Konec prodavaček? U samoobslužných pokladen už platí půlka zákazníků

Zdejší poštmistrová Jana Kánská tu v týdnu před svátkem svatého Valentýna, tedy od 8. - 14. února, orazítkuje stovky milostných přání. Jen v loňském roce jich bylo téměř osm set zaslaných poštou, další desítky zájemců si pak přijely osobně na pobočku. Psaníčka navíc nekončí jen u tuzemských adresátů.

„V minulém roce 82 zásilek zamířilo například do Číny, Thajska, Austrálie, Kanady, USA, ale také Velké Británie, Francie či Itálie,“ vyjmenovává zahraniční cílové destinace mluvčí České pošty. Letos se mohou zájemci těšit na „štempl“ s motivem zámečku ve tvaru srdce a nápisem Milostín. Jeho autorem je známý výtvarník Jiří Slíva.

Něco pro znalce

Není to ovšem jen valentýnské razítko, které se těší přízni autorů psaní, sběračů razítek či filatelistů. Mezi žádanými je i speciální velikonoční razítko, jenž otiskuje pošta v Kraslicích na Sokolovsku. Násobně větším „tahákem“ je pak i tradiční Ježíškova pošta na Božím Daru v Krušných horách. O Vánocích tu orazítkovali bezmála 15 tisíc zásilek.

„I přes stále rostoucí oblibu elektronické komunikace mezi lidmi a každoroční pokles přepravy listových zásilek se dá říci, že zájem o „Ježíškovu poštu“ lehce stoupá,“ potvrzuje Vysoudil.

Otevření Primarku v Praze. Ilustrační snímek
Češi rádi utrácejí za nákupy. Zahraniční řetězce připravují další pobočky

Zdroj: DeníkNejsou to jen speciální příležitostní razítka, kterými se snaží Česká pošta oslovit možné zákazníky. Kvůli rostoucímu zájmu posílání pozdravů z dovolených a výletů elektronickou formou na úkor klasických papírových, přišla před sedmi lety pošta s Pohlednicí Online. Ta v sobě spojuje elektronickou komunikaci s tou papírovou.

„Princip je ten, že kdokoliv má aplikaci staženou například ve svém mobilním telefonu, může si vytvořit vlastní pohlednici s vlastním textem. Tu po zaplacení odešle, následně je vytištěná v České republice a adresátovi do schránky dorazí jako klasická papírová pohlednice,“ vysvětluje mluvčí pošty.

Banky se stále více snaží pomocí techniky svým klientům zjednodušit přístup k ovládání jejich účtů.
Tužka už není potřeba. Další české banky nabídnou klientům digitální podpis

Služba je v posledních letech stále více poptávanou. Zatímco v roce 2019 lidé odeslali 897 tisíc e-pohlednic, v loňském roce se už číslo přehouplo přes magickou hranici jeden milion: konkrétně pošta doručila 1 006 672 kusů pohlednic. „Celkově už Česká pošta doručila od zavedení služby v roce 2015 přes čtyři miliony Pohlednic Online,“ dodává Vysoudil.