VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Autovraky ze silnic zřejmě ani vysoké poplatky nevytlačí

Kutnohorsko - Poslanci se rozhodli přesvědčit motoristy k nákupu nového auta. Příspěvek ale poskytovat nebudou, naopak.

2.12.2008 1
SDÍLEJ:

Ilustrační obrázek Foto: DENÍK/David Taneček

Ze zákona řidiči zaplatí při zapsání vybraného typu vozidel do registru poplatek na podporu sběru, zpracování, využití a odstranění vybraných autovraků. Jinými slovy ekologickou daň, v jejímž důsledku mají z českých silnic zmizet starší typy automobilů. Výši poplatku při první registraci vozidla odstupňovali navrhovatelé podle emisní normy, kterou auto splňuje.

Ačkoliv se na důsledky legislativní normy připravují dopravní inspektoráty, autobazary i zájemci o koupi starších vozidel, je pravděpodobné, že se poslanci poplatky pokusí zrušit. O kvalitě zákona totiž vážně pochybují a to ještě ani nevstoupil v platnost.

„Je to naprostá pitomost, myslím, že to sněmovna do konce roku ještě změní,“ komentoval zákon poslanec za ČSSD Milan Urban. Podle něj je takové opatření v souvislosti s nastupující ekonomickou krizí příliš tvrdé a jeho kolegové již mají připraven pozměňovací návrh. Pro změnu by nakonec nemuseli hlasovat pouze poslanci sociální demokracie.

Panují totiž pochyby, zda zákon bude mít skutečně reálný dopad na provozování autovraků na českých silnicích. „Myšlenka toho poplatku není špatná, nicméně konečný efekt bude asi sporný, protože zákon je primárně proti dovozu, ale ten provoz to asi úplně nedokáže ovlivnit. Je to podle mne opatření nedokonalé,“ uvedla poslankyně Strany zelených Olga Zubová.

Záležet však bude zejména na poslancích Občanské demokratické strany. Její poslanec Pavel Bohatec změnu podle svých slov rozhodně nepodpoří. „Jsme vázáni rozhodnutím Evropské unie. Zákon by měl napomoci tomu, aby se z nás nestalo vrakoviště Evropy,“ řekl Bohatec.

Lidé ví, jak zákon a placení obejít

Svou roli při úvahách o kvalitě zákona sehrál i typický český národní rys. Umění obejít takřka jakékoliv legislativní nařízení. „Pokud budou lidi chtít, tak ta auta nebudou přihlašovat a nějak to stejně udělají, aby nemuseli platit,“ pokrčil rameny spolumajitel autobazaru v Církvici Libor Urban.
Nedostatky zákona se podle poslankyně Zubové projeví až poté, co na ně upozorní veřejnost. „Auta si prostě budou lidé naoko pronajímat nebo půjčovat,“ doplnila Zubová.

Sporná je ale také argumentace ochrany před dovozem autovraků z Evropy. Mnohým autobazarům se totiž již delší dobu starší auta vůbec nevyplatí dovážet. „My si vozíme z ciziny tří, maximálně pětiletá auta a to ještě dlouho před tím, než ten zákon vešel ve známost. U starších vozů se nám to nevyplatí,“ sdělil majitel suchdolského autobazaru Radek Kulhánek.

Při klesajících cenách ojetin, kdy by poplatek překračoval jejich hodnotu lidé od výměny svých dědečků automobilů za nové vozy naopak ustupují. „Za ceny, které mi nabídli, to nemá smysl. Akontaci na nové auto z toho nezaplatím,“ zamručel majitel staršího Fordu Miroslav Bláha, opouštějíce autobazar v Suchdole.

Nové poplatky při registraci použitého vozidla od 1.1.2009

Dne 20. října 2008 vyšla ve sbírce zákonů novela zákona o odpadech č. 383/2008 Sb., kterým se mění zákon č. 185/2001 Sb., o odpadech a o změně dalších zákonů. Zákon v § 37e zcela nově upravuje poplatky na podporu sběru, zpracování, využití a odstranění vybraných autovraků.
§ 37e novely:

(1) Žadatel o registraci použitého vybraného vozidla do registru silničních vozidel podle zákona č. 56/2001 Sb., o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích, je povinen zaplatit poplatek na podporu sběru, zpracování, využití a odstranění vybraných autovraků. Poplatek se platí při první registraci použitého vybraného vozidla v České republice. Pokud je již vozidlo v České republice registrováno, platí se poplatek při první přeregistraci vozidla.

(2) Poplatek podle odstavce 1 je stanoven podle plnění mezních hodnot emisí ve výfukových plynech v souladu s právními předpisy Evropských společenství ve výši
a) 3 000 Kč v případě splnění mezních hodnot emisí EURO 2,
b) 5 000 Kč v případě splnění mezních hodnot emisí EURO 1,
c) 10 000 Kč v případě nesplnění mezních hodnot emisí podle písmene a) nebo b).
Poplatek se neplatí u vozidel, která splňují minimálně mezní hodnoty emisí EURO 3.

(3) Stupeň plnění příslušné emisní úrovně se pro účely stanovení poplatku podle odstavce 2 prokazuje zápisem v osvědčení o registraci vozidla.

(4) Poplatek podle odstavce 2 platí žadatel o registraci použitého vybraného vozidla do registru silničních motorových vozidel na příslušném obecním úřadu obce s rozšířenou působností. Obecní úřad obce s rozšířenou působností provádějící registraci vystaví po zaplacení žadateli doklad osvědčující, že poplatek byl zaplacen. Na dokladu musí být uvedeno identifikační číslo vozidla (VIN) nebo číslo karosérie, případně podvozku.

(5) Poplatky jsou příjmem Státního fondu životního prostředí. Vybrané poplatky převádí příslušný obecní úřad obce s rozšířenou působností vždy k poslednímu dni následujícího kalendářního měsíce ode dne jejich vybrání Státnímu fondu životního prostředí České republiky.

Co jsou hodnoty emisí EURO.

Hodnoty emisí EURO jsou soustavy normativů Evropské unie „EU“ pro osobní, užitková a nákladní vozidla, které stanoví, kolik emisí mohou vypouštět vozidla dané kategorie. S rostoucím číslem za EURO množství škodlivin klesá, což má za následek, že vozidlo splňující EURO-4 současně splňuje EURO -3, -2 a -1.

Příklady vozidel, která ohledně emisí neodpovídají žádné EURO normě (poplatek 10.000 korun) - Škoda 100, 105, 120, 130; Lada 1200, 1500; Wartburg; Trabant; Oltcit; Škoda Favorit (některá provedení).

Příklady vozidel s EURO 1 (poplatek 5.000 korun) - Škoda Favorit (některá provedení); VW Golf I 1.3, 1.6, 1.5D; Seat Ibiza Mk. I 1.2, 1.5 motor Porsche od r. 1991; Fiat Uno, Tipo s motorem Fire a vstřikováním paliva.

Příklady vozidel s EURO 2 (poplatek 3.000 Kč) - Škoda Favorit (některá provedení);
Škoda Felicia 1.3, 1.9D, 1.6 (některé pozdější mají EURO-3); Škoda Octavia Tdi 66kW s kódem motoru AGR (vyráběná do 07.2000) + všechny VW Golf, Bora… s týmž motorem; Škoda Octavia Tdi 81kW s kódem motoru AHF (vyráběná do 08.2001) + všechny VW Golf, Bora… s týmž motorem; Ford Galaxy, VW Sharan turbodiesel s motory VW AFN/AVG vyráběné do 03.2001.

Nedá se stanovit, která značka, typ, motorizace a modelový rok auta odpovídá jakému emisnímu standardu. Je nutné vždy prozkoumat velký technický průkaz osobního auta a údaje v něm nalezené například

Autor: Martin Vaněk

Souhlasíte s tím, aby stát vytlačoval autovraky ze silnic pomocí poplatků?

Ano.

15 %

Ne.

85 %

Nevím.

0 %

Hlasovalo: 13

Anketa byla ukončena

2.12.2008 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Krajský soud v Praze se v pondělí 23. října vrátil ke korupční kauze kolem bývalého středočeského hejtmana Davida Ratha.
13

Rath zavalil soud přívalem slov, předseda senátu je prý podjatý

Krajský úřad Středočeského kraje v Praze.

Krize středočeské koalice pokročila, námluvy ANO s ČSSD už nejsou tajné

Hejtmanka lákala pozornost ke středním Čechám. Ve Washingtonu

Střední Čechy – O lokality ve středních Čechách se nyní více zajímají členové týmů americké centrály softwarového gigantu Microsoft.

Debaty o penězích pro nemocnice může kdokoli sledovat i z domova

Střední Čechy – V úterý se sejdou zastupitelé Středočeského kraje. Jednat mají hlavně o plánu investic a o penězích pro krajské nemocnice. Jistě se zmíní i o aktuální krizi krajské koalice – k ráznému řešení však asi nepřistoupí.

DOTYK.CZ

Internet se baví: Babiš líbá a Benda je stejnou jistotou jako smrt a daně

/ GALERIE, VIDEO / Tvůrci internetových memů nespí a povolební situaci v Česku pochopitelně nenechali bez povšimnutí. Pozornost si získaly zejména čtyři momenty: vděk Andreje Babiše vyjádřený tvůrci jeho kampaně Marku Prchalovi, prohra Matěje Stropnického v čele Zelených, poměrně vysoký zisk SPD Tomia Okamury - a "nesmrtelný" poslanec Marek Benda.

Střední Čechy: Máme celkem 26 poslanců

Střední Čechy /INFOGRAFIKA/ - ANO ovládlo Středočeský kraj. Do poslanecké sněmovny se probojovalo 9 jejich poslanců.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT