„Jezdím s kamarády na kole často. Blízko Čáslavi máme jeden z nejkrásnějších zámků v republice a možná ne každý tam byl. Já třeba ne. Autobusy či vlaky jezdí málo a možná by spousta lidí uvítala nějakou stezku, která by je do Žlebů zavedla na kolech, nebo i na kolečkových bruslích,“ uvedl cyklista Jan Hofman. Čáslavský místostarosta Jaromír Strnad se nebrání vybudování cyklostezek v okolí Čáslavi, ale největším problém je podle něj získání některých pozemků, kudy by cyklostezka vedla.

A kolik cyklostezka stojí? „To vám dnes přesně nikdo neřekne,“ uvedl vedoucí odboru vnějších vztahů Antonín Hejzlar s tím, že záleží především na tom, zda se pozemek koupí, či pronajme, jaký povrch se zvolí, zda se umístí osvětlení, bude-li se používat jako chodník. Se dvěma miliony se třeba počítalo na cyklistické spojení obcí Horky a Potěhy.

Bezpečné cyklostezky postrádají nejvíce rodiče s malými dětmi, kdy je potřeba malé cyklisty naučit jízdu na kole na stezkách bez automobilů, kde pád skončí maximálně odřeným kolenem. Zkušenější cyklisté se nemusí řídit značenými trasami. „Musím přiznat, že se trasami cyklostezek neřídím. Jezdím svůj vyzkoušený okruh,“ uvedl Čáslavák Zdeněk Sejček s tím, že nejraději jezdí směr Chotusice, Žehušice, Rohozec, Kačina, Nová Ves, kde je malá frekvence aut a atraktivní příroda kolem.

Plán cyklostezek v hlavě už mají, ale peníze ještě ne

Z pohledu cyklistů chybí ve většině měst bezpečné stezky. Další by uvítali i hladký asfalt vhodný pro kolečkové brusle. I v Čáslavi. „Mám pětiletou dcerku, která jezdí ráda na kole. Dokud jezdila na malém bicyklu s postranními kolečky, nebyl problém,“ řekla Jaroslava Hofmanová z Čáslavi s tím, že dnes už má kolo větší a chce jezdit na výlety s rodiči. Takže kam vyrazit? „Jízda po hlavní nebo okrskové silnici není to pravé ořechové,“ dodala Hofmanová. Maminky malých dětí si dokonce myslí, že v současné době jízda na kole po hlavních silnicích je velmi nebezpečná. Nejvíce jsou na silnicích ohroženy právě děti.

Radní se vybudování kvalitních cyklostezek nebrání, ale údajně nezáleží jen na nich. „Rádi bychom začali s budováním cyklostezek například navázáním stezky z Čáslavi na Filipov až do Žlebů,“ uvedl místostarosta Jaromír Strnad s tím, že největším problémem je získání pozemků. „Ideální by byly cyklostezky vedoucí z města někam do přírody, aby se člověk silnici vyhnul,“ podotkla Jaroslava Hofmanová.

„My bychom rádi vybudovali malý městský okruh, který by spojil centrum města se školami, ale všechno záleží na tom, jestli pruhy cyklostezky vtěsnáme do stávajících komunikací, nebo jestli se budou budovat nové cesty,“ uvedl vedoucí odboru vnějších vztahů čáslavské radnice Antonín Hejzlar s tím, že dalším záměrem je vybudovat okruh, který by spojil památky v okolí, například Filipov, zajímavé přírodní lokality a město (Čáslav - Koudelov - Filipov - Drobovice - Tupadly - Čáslav). „Počítáme, že by mohli tuto trasu využívat i bruslaři,“ upřesnil Hejzlar.

Zatím je vše hudbou budoucnosti. Předpokládá se, že největší problém nastane při jednání s majiteli vhodných pozemků. A také peníze. „Na vybudování cyklostezek bychom chtěli využít evropských peněz,“ řekl Hejzlar.

OTÁZKA DNE: Chybí cyklostezky v Čáslavi a okolí?

Renata Levinská, 25 let, mzdová učetní:
Myslím, že ano. Mně by se třeba líbila stezka pro cyklisty z Čáslavi do Dolních Bučic.

Dagmar Krásenská, 45 let, bezpečnostní technik:
Ano. Chybí stezky nejen cyklistům, ale také bruslařům.

Petr Židlický, 62 let, důchodce:
Tady cyklostezky jednoznačně chybí. Jsem zapálený cyklista, ale bojím se velkého provozu, a proto jezdím nejraději směrem na Žáky, kde jezdí méně aut.

Iva Kličková, 54 let, ředitelka domova důchodců:
Ano. Občas na kole jezdím, ale nemám z jízdy žádný požitek. Jízda po hlavní silnici je nebezpečná a vedlejší silnice nejsou v dobrém stavu.

Eva Havlová, 46 let, ekonomka:
Určitě ano. Já na kole sice moc nejezdím, ale moje dcera hodně. Mívám obavy o její bezpečnost.