VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Děti se změnily v komiksové postavy a počítačové hrdiny

Kutná Hora - V komiksové hrdiny se proměnily děti, které navštěvují každé úterý a středu GASK Galerii Středočeského kraje v rámci výtvarných dílen GASK dětem.

14.1.2015
SDÍLEJ:

Děti kreslily komiks v GASKuFoto: Deník/Michaela Poláková

Program poslední dílny vycházel z tvorby Roye Lichtensteina, pro jehož malby jsou charakteristické výřezy z komiksů. „Šlo přesněji řečeno o zvětšeniny z komiksů. Roy Lichtenstein si vybral z celého komiksu jen jeden obrázek a ten poté zvětšil do rozměrů velkého plátna. Pohrával si tak s divákem, který netušil, co vybrané scéně předcházelo," popsala princip nejznámějších děl autora Ivona Bartošová.

Dětem se nápad komiksu velmi líbil a se zjištěním, že přímo ony samy se stanou komiksovými postavičkami, jejich nadšení ještě vzrostlo.

Děti se shodly, že nejtěžší bylo vymyslet příběh. Inspiraci hledaly všude při pohledu z okna ateliéru na jedoucí vlak v údolí, v učebnici angličtiny nebo v počítačových hrách.

Během kreslení se malí umělci rozpovídali o svých nejoblíbenějších postavičkách, které do komiksů zařadí. „Nemám oblíbené ani tak komiksové postavičky, jako spíš hrdiny z počítačových her," řekl devítiletý Šimon, který jednu z počítačových her ztvárnil ve svém díle.

Desetiletá Tonička se zase přiznala, že má ráda český komiks. „Nejraději mám Čtyřlístek a jeho postavičku Fifinku," prozradila. V jejím komiksu ale na Fifinku nakonec nedošlo. Přednost dostlali Pat a Mat.

Po vytvoření příběhu děti nazvětšovaly obrázek, kterého byly součástí. Následně začaly pracovat s barvami a postupně se z nich stal originální komiksový hrdina.

,,Můj příběh začíná ve vlaku, který byl úplně obyčejný. Já jsem v něm ale ztratila přehled o tom, kde jsem a tak jsem jela až na konečnou stanici," prozradila zápletku svého příběhu devítiletý Anežka, když své postavě kreslila červené vlasy a tečkovala klíčenku. „Když jsem vystoupila, prošel kolem mě průvodčí. K mé radosti mi řekl, že jsem v pohádkové zemi," dodala dívka s tím, že do pohádkové země by odcestovala ráda, protože tam příběhy končí vždy dobře.

Všechny děti své komiksové okénko do detailů propracovaly. Šestiletá Karolínka vykreslila vzor trička. Sedmiletý Matouš zase rozehrál příběh o odpadcích.

Příští týden se v Lektorském centru GASK děti vrátí k sítotisku, který započaly v minulé výtvarné.

Příběh Karolínky o pejskovi

Karolínka se jako komiksová postavička nijak měnit nechtěla. Jediné, co bylo jiné, bylo, že měla oči jako kočka a červené tváře jako Marfuša z Mrazíka. Ve svém příběhu se nechala inspirovat tím, že by chtěla pejsek. „Můj příběh začíná v parku, kde jsem našla zaběhnutého pejska. Protože mi ho bylo líto, tak jsem mu dávala kostičky, aby neměl hlad," popsala první část svého příběhu. Dále řekla, že v příběhu dávala kostičky pejskovi schválně. „To je možná ten důvod, proč si mě oblíbil. Příběh pokračuje tím, že jsem si pejska vzala, sedla do vlaku a pejsek jel se mnou k nám," řekla. Karolínka se přiznala, že motiv vlaku jí napadl, když jej venku slyšela houkat. A jak nakonec příběh dopadl? „Vesele, jako každá pohádka," zdůraznila dívka. „Nakonec si já a pejsek spolu hrajeme na zahradě u domečku, kde bydlím. Ze zaběhnutého pejska se tak stal můj pejsek, kterého jsem pojmenovala Alíček," dovyprávěla příběh Karolínka. Prozradila také, že podobného pejska doma má. „Je to ale jenom hračka. A já bych ráda svého vlastního živého Alíčka," dodala.

Šimonův příběh z Minecraftu

Šimon se při kreslení komiksu přetvořil na postavu z populární počítačové hry Minecraft. Ta se stala také jeho hlavní inspirací pro příběh. „Můj komiks začíná tím, že doma sedím u počítače a hraji svojí oblíbenou hru," popisuje Šimon. V příběhu ho zaskočilo, že najednou počítač přepnul ze hry na černou obrazovku a v té se objevila spirála. „Ta mě z ničeho nic vtáhla do počítače a ozval se výbuch," pokračuje Šimon. Inspirací pro tuto část příběhu byl i Roy Lichtenstein, jehož komiksový výbuch si děti mohly prohlédnout při ukázkách práce. Příběh pokračoval tím, že Šimon nevěděl, kde se nachází. „Když jsem se na sebe podíval, všiml jsem si, že se ze mě stala postavička ze hry Minecraft. Byl jsem rozkostičkovaný," popsal. „Nakonec ke mě přišel jeden z hlavních hrdinů hry. Ten mi řekl, že se jmenuje Steve a prý mě srdečně vítá ve světě Minecraftu," dokončil chlapec vypravování. V opravdovém světě je Šimon fanouškem počítačových her. Postavou by se ale stát nechtěl. „I když, pokud by tam nebyly nestvůry, tak bych si to možná i zkusil," dodal.

Toničky příběh o televizní pohádce

Tonička se změnila v komiksovou postavu asi nejvíce. Když dokončila obrysy svého obličeje, vypadal její obrázek jako postava z jiného světa. Barva její pleti v komiksu byla fialová a vlasy měla nazelenalé. Její nejoblíbenější komiks je Čtyřlístek. Inspirovat se ale nechala pohádkovými postavami Pat a Mat. „Dvojice se snažila postavit zídku. Klasicky se snažila, aby to bylo co nejlepší," začala Tonička své vyprávění. „Opět se těm dvěma něco nepovedlo a zídka spadla. Aby toho nebylo málo, tak jim z té rány ještě spadl lustr na hlavu, což docela bolelo," pokračovala Tonička. Ta nebyla přímou účastnicí tohoto příběhu. Sledovala jej totiž v televizi. „Seděla jsem před televizí, kde byl nápis, že jsme právě sledovali vtipný příběh Pata a Mata. Já sama jsem si ale pro sebe říkala, že mi to moc vtipné nepřišlo," dokončila příběh Tonička s tím, že Pata a Mata má ráda a podobnou epizodu oblíbeného večerníčku nedávno viděla.

Matoušův komiks ze skládky

Asi nejzajímavější příběh se odehrál v komiksu Šimona. Ten byl pozorovatelem celé zápletky, ale jeho komiksová postavička mu byla podobná. Místo, kam byl komiks vsazen, bylo velice netradiční. „Můj příběh je o dvou kamarádech. Ti se sešli a dohodli, že odvezou odpadky na skládku," začal vyprávění Matouš. Úplná pohádka to tedy nebyla. V další části příběhu chlapci naložili náklad na nákladní automobil a vyrazili na cestu. „Projeli při ní dvě města a krásným lesem," řekl Matouš a v příběhu z ekologického prostředí pokračoval: „Kamarádi dojeli na skládku a tam všechny odpadky vyložili. Byla tam pro ně připravená obrovská díra a ten náklaďák odpadky všechny vysypal," dokončil příběh. Ve svém příběhu Matouš se stylizoval do jakési vyšší síly. „Celé jsem to pozoroval a dohlížel na ně," vysvětlil. Podobně jako jeho kamarád Šimon, se i Matouš inspiroval počítačovou hrou. V komiksu jí ale nijak nezmínil.

Autor: Michaela Poláková

14.1.2015 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Lipová alej v Komenského sadech

Ratajská alej má druhé místo v kraji v soutěži Alej roku 2017

Pavel Dědič a iniciátor návštěvy nadrotmistr Vladimír Kosina během prohlídky letounu L-159 ALCA.
3

Čáslavská základna se nechala inspirovat projektem Ježíškova vnoučata

Policisté žádají veřejnost o spolupráci při pátrání po neznámém pachateli

Kutná Hora - Policisté se opětovně obracejí k široké veřejnosti s žádostí o poskytnutí svědectví k případu, o kterém jsme vás informovali v uplynulých dnech.

KRIMI MIX: Ukradl tři metry krychlového palivového dřeva

Kutnohorsko - Čím se zabývají policisté na Kutnohorsku? Přečtěte si krimi zprávy z regionu!

Při nehodě nebyl naštěstí nikdo vážně zraněn

Čáslav - K dopravní nehodě na tříramenné křižovatce silnice číslo I/38 a nájezdu ze silnice od obce Čáslav ulice Chrudimská došlo 11. prosince v 16.50 hodin.

Videosouhrn SPECIÁL: Česko zpívalo koledy. Podívejte se

Ve stejnou chvíli zpívalo neuvěřitelných 125 tisíc lidí po celé zemi stejné vánoční koledy. Přinášíme vám speciální vydání videosouhrnu, díky kterému budete moci nasát vánoční atmosféru z mnoha míst najednou.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT