V úvodu konference na půdě výrobce letounu se slova ujal velitel Vzdušných sil Armády ČR generálmajor Jaromír Šebesta. „České vzdušné síly jsou tradičním uživatelem produktů společnosti Aero Vodochody. S cvičnými stroji L-39 Albatros máme bohaté zkušenosti. Jsem rád, že tento letoun má v nové variantě NG stále vysoký potenciál být úspěšným cvičným letounem. Věřím, že sympozium naplní očekávání všech účastníků,“ řekl.

Generál Šebesta dále hovořil o tom, že pravidelná setkání uživatelů strojů L-39 (L-39 Users Group) budou prospěšná nejen pro uživatele, ale také pro výrobce letounu. V loňském roce se zjišťovaly zájmy jednotlivých států, letošní konference se zaměřila především na koncepci, podmínky a pravidla spolupráce.

Ilustrační foto.
Auto není trezor, varují policisté

Se stroji L-39 se při výcviku stále počítá

"S letouny L-39 počítáme při výcviku nových mladých pilotů," ujišťuje velitel 21. základny taktického letectva Čáslav plukovník Petr Tománek. Základní pilotní výcvik probíhá v Centru leteckého výcviku v Pardubicích a stroje Albatros jsou prvním proudovým letounem absolventů Univerzity obrany, kteří jsou zařazeni ke stíhacímu letectvu. Pokračující výcvik pilotů už probíhá na čáslavské základně, nejlepším z nejlepších je pak umožněna konverze na nejmodernější stroj vzdušných sil JAS-39 Gripen.

Výsledkem dvoudenního jednání a diskuzí bylo ustanovení požadavkového listu, kde mohou jednotliví uživatelé specifikovat problémy nebo nejasnosti, které vyžadují řešení ve spolupráci s výrobcem. Byl také nastaven přesný systém komunikace, samozřejmostí pak je výměna poznatků a zkušeností z provozu letounu. „Letoun L-39 Albatros je spolehlivý a jeho provoz v porovnání s ostatními proudovými stroji vzdušných sil je jednoznačně nejlevnějším,“ pronesl během setkání hlavní inženýr 21. základny podplukovník David Kudrna. Již nyní se připravuje setkání v roce 2018, které by se mělo opět konat v České republice.

Lehký cvičný proudový letoun L-39 Albatros je následovníkem osvědčeného typu letounu L-29 Delfín. Je určen k základnímu i pokročilému rozšířenému výcviku pilotů. Od roku 1968 bylo vyvinuto a vyráběno několik upravených a vylepšených verzí letounu. Celkem bylo vyrobeno více než 2000 strojů v počtu 200 kusů ročně. Letouny L-39 byly vyvezeny do 16 zemí světa. Letoun L-39ZA, který je ve výzbroji Vzdušných sil AČR, je vybaven zaměřovačem s fotokulometem a dvouhlavňovým rychlopalným kanónem Gš-23 ráže 23 mm, umístěným pod trupem. Letoun má zesílené křídlo se čtyřmi závěsníky, na kterých může nést pumy, neřízené rakety, případně i dvě protiletadlové řízené střely krátkého dosahu.

Kapitán Tomáš Maruščák, 21. základna taktického letectva Čáslav

Pivo. Ilustrační foto.
KRÁTCE: Lidé se v pivovaru dozví více o technologii vaření piva