Jenomže dopravce, Arriva Výchovní Čechy, žádné elektrobusy v té době neměl. Nikdo jí je totiž nevyrobil. Arriva sice vyhlásila výběrové řízení na základě přidělené dotace na elektrobusy pro Kutnou Horu, ale nikdo se do něj z kapacitních důvodů nepřihlásil. Příčinou byl současný boom elektrobusů, kdy je dodavatelé nestíhají vyrábět.

Potížím s jejich výrobou je ale podle všeho konec. „Arriva jako příjemcem dotace na pořízení pěti elektrobusů pro Kutnou Horu už má elektrobusy vysoutěžené. Dodány by jí měly být v průběhu března či dubna. Do té doby bude zajišťovat stávající dopravu, až nakoupí elektrobusy, bude stávající smlouva ukončena a předložena nová na pět let,“ uvedl starosta města Josef Viktora.

Do ulic by pak elektrobusy podle Viktory mohly vyjet na přelomu května a června 2019. Podle všeho to ale vypadá, že jich nebude do centra zajíždět pět, jak se původně předpokládalo, ale jen dva. „Elektrobusů bude pět, ale z toho jen dva malé. Zbývající tři budou klasické velikosti, ty by do centra zajíždět neměly,“ řekl už před časem Josef Viktora.

Na konci roku by měl zároveň skončit zkušební provoz linky číslo 6. Vedení města jej chce poté vyhodnotit a předpokládá se, že dojde k určitým úpravám – některé zastávky by mohly zmizet, jiné naopak přibýt. Autobusy v centru města mají své zastánce i odpůrce.

Zatímco jejich příznivci si od autobusů slibují oživení centra města, odpůrci apelují především na to, že autobusová doprava nemá v historickém jádru města UNESCO co dělat. Kritiku ale vedení města sklidilo i od spoluautora projektu autobusů v centru města, bývalého radního Radima Fedoroviče.

Ten kritizoval zejména změnu v intervalech jednotlivých spojů. V současné době totiž jezdí spoje v hodinových intervalech, původní Fedorovičův návrh ale počítal s třicetiminutovými intervaly. Šedesátiminutový interval je podle něj příliš dlouhý, neboť ten by neměl časově přesahovat dochozí vzdálenost od zastávky do cíle.

Vadí mu ale i výběr současného dopravce. Zastupitelé by podle něj měli ustoupit od konceptu elektrobusů financovaných z dotačních peněz, a mělo by být vyhlášeno řádné výběrové řízení na nového dopravce, který bude schopen zajistit moderní dopravní obslužnost Kutné Hory v zájmu města, jeho občanů a cestujících.

Radní přesto zároveň doporučili zastupitelům schválit smlouvu na zajištění dopravní obslužnosti linkami Městské autobusové dopravy(MAD) na rok 2019 právě s dopravní firmou Arriva Východní Čechy. Ani jedna z městských linek nepočítá s tím, že by zajížděla až do Hlízova, jak navrhoval Fedorovič.

Naopak se nadále počítá s tím, že bude zajištěna dopravní obslužnost Poličan spoji 2 a 3 na lince 240015. „Jde o linku, kterou si kdysi prosadil Osadní výbor Poličany. Autobusy tam zajíždí kvůli školním dětem. Nejde o městskou dopravu, ale autobusy, které jezdí směrem do Zbraslavic. Zajíždění do Poličan platí město,“ vysvětlil Viktora.