Zvýšenou pozornost bychom měli věnovat pitnému režimu dětí. Jejich tělo totiž obsahuje více vody, než je tomu u dospělých nebo seniorů. „Dohlížíme na to, aby děti pily průběžně. Většinou jsme s nimi na zahradě, kde mají vždy k dispozici konve a kbelík s pitím,“ vysvětlila způsob dodržování pitného režimu vychovatelka Mateřské školy 17. listopadu v Kutné Hoře Alice Janoušková. Tato školka má jako jediná v Kutné Hoře o prázdninách otevřeno. Jinou fungujícím zařázením uhlířskojanovická mateřinka, kde nám potvrdili stejný postup jako v Kutné Hoře.

Další skupinou lidí, které by se v záležitosti pitného režimu měla věnovat vyšší pozornost, jsou pacienti nemocnice. Tam nám samozřejmě potvrdili dohlížení na dostatek tekutin, a to nejen přes léto ale i v průběhu celého roku.

Kdo má dodržování dostatečného přísunu tekutin přímo v popisu práce, jsou řidiči autobusu. Dehydratace může totiž způsobit sníženou pozornost a únavu, což by bylo u motoristů velkým rizikem. „Pitný režim spíš nedodržuji. V autobuse nápoj velice rychle zteplá a kdo to má potom pít? Kupte mi sem lednici a já ho potom budu dodržovat,“ argumentoval pod příslibem anonymity jeden z šoférů autobusu.

Optimální objem tekutin, který bychom měli za den vypít, se určit nedá. Záleží na mnoha okolnostech, například váze, věku, aktivitě a podobně. Obecně se však doporučuje vypít aspoň dva až tři litry denně. Lidé se zvýšenou fyzickou a psychickou vytížeností by měli příjem tekutin zvýšit. Někteří jedinci trpí mylnou představou, že mají pít až ve chvíli, kdy začnou pociťovat žízeň. V tu chvíli je však již pozdě. Tekutiny se musí doplňovat průběžně a v menších dávkách.

A jaké tekutiny jsou k doplňování pitného režimu nejvhodnější? Ideální jsou bezbublinkové vody pokojové teploty, vlažné čaje či nahořklé nápoje. Sladké a velmi studené nápoje jsou na pití velmi nevhodné, protože zvyšují pocit žízně.

Autor: Jana Křivánková