„Teď vrcholí projednávání připomínek s objednavateli, tedy s krajskými úřady a s ministerstvem dopravy. Pokud mají občané nebo obce ještě nějaké návrhy na jeho vylepšení, je nezbytné, aby je bez odkladu předali na příslušný útvar krajského úřadu nebo ministerstva,“ řekla Luďka Hnulíková, ředitelka Odboru osobní dopravy a přepravy. „Státní společnost Správa železniční dopravní cesty na počátku září uzavře přípravu jízdního řádu, zahájí jeho finalizaci k tisku a vydání a potom už nebude možné do tohoto procesu zasahovat,“ dodala.

O podobě mezistátních jízdních řádů je už teď v podstatě rozhodnuto, podrobnosti se dojednávají každý rok na mezinárodním jednání Forum Train Europe. „Mezi největší novinky patří zavedení dalších vlaků EuroCity z Prahy do Vídně a prodloužení večerních spojů EuroCity z Německa až do Brna. Dosud, od svého zavedení v devadesátých letech, končily vždy v Praze. Mezi Prahou a Brnem tak pojede každou hodinu komfortní vlak EuroCity sestavených většinou z klimatizovaných vozů,“ sdělila Luďka Hnulíková.

Mezi další změny patří nové komfortní noční vlaky EuroNight Budapešť – Praha – Berlín a Praha – Košice. Ty budou mít cestou v době nočního klidu minimum zastávek. Vlak EuroCity Jóže Plečnik pojede v Rakousku nově z Lince do Salcburku. Po náročné rekonstrukci a elektrizaci tratě Letohrad – Lichkov bude obnoveno přímé spojení Prahy, Hradce Králové a polské Wroclawi. Nové přímé vlakové spojení s Prahou získá také srbský Bělehrad, obě metropole spojí nový vlak EuroCity Avala.

Informace o všech novinkách v Jízdním řádu 2009 by měly na veřejnost prosáknout na přelomu listopadu a prosince.

K jakému spoji máte připomínky? Dejte nám vědět v diskuzním příspěvku.

Ondřej Kubala