Kouzelník, iluzionista, mág je mezi těmito pojmy rozdíl?

Kouzelník předvádí především menší jevištní kouzla. Iluzionista, mezi které patří například David Copperfield, pojímá své představení jako velkou divadelní show, kde nechybí taneční skupina, asistentky a dech beroucí iluze. Sám sebe nedokážu zařadit, v mém programu je klasická i moderní magie.

Co vás k tomuto oboru přivedlo?

Věnuji se mu už od svých osmi let a letos jsem oslavil šestnáct let své kariéry. K tomuto koníčku a nyní spíše už povolání jsem se dostal úplně náhodou. Moje maminka pracovala jako redaktorka v novinách a jednou mě vzala s sebou do Železného Brodu na soutěž kouzelníků. Tři dny jsem proseděl v první řadě a doma jsem hned začal zkoušet menší triky s papírem. Následně mi rodiče sehnali profesionála, který mě přes pět let učil a vedl.

Začínal jste s klasickými karetními triky?

Nejdřív jsem se samozřejmě učil jednoduché věci, jako zmizení šátku nebo míčku. Postupem času došlo i na karetní triky či objevování hrdliček a náročnost rostla a rostla. Musím přiznat, že i dnes používám při představení ta samá kouzla jako v začátcích. V trochu pozměněném kabátu, ale diváka stále uchvacují stejné efekty.

Jak k vám přichází inspirace na nová kouzla a jak dlouho trvá, než s nimi můžete vystoupit před publikem?

Inspirace je všude kolem, čerpám ji z hudby, ze svých zážitků i ze snů. Kouzelník jako jiní umělci pracuje s emocemi, což je někdy hodně náročné. Některá má představení jsou vystavěná jako příběh. Vždy se snažím v divákovi vyvolat různé pocity, ať už smích, pláč či napětí. Každé publikum je úplně jiné, a proto musím být připravený a mít všechno dobře natrénovaná. Menší kouzla se naučím za pár hodin, ale ty složitější jsou otázkou měsíců nebo roků.

Zmínil jste, že kouzelník je umělec, co je kromě hereckého talentu potřeba?

Důležitá je schopnost improvizace, na jevišti se stávají různé situace, na které musím rychle reagovat. Dalším předpokladem jsou finance a čas. I když z pohledu diváka všechno vypadá jednoduše, v zákulisí je to mnohdy pořádný nervák, za kterým stojí hodiny a hodiny tréninku. Aby se člověk udržel na prvních místech soutěžních festivalů, musí pořád vymýšlet další a další novinky.

Jaký druh magie je váš nejoblíbenější?

To nejde říct, užívám si jak menší věci u stolu pro pobavení přátel, tak i velké jevištní iluze. Jezdím i s vystoupením pro děti, kde hraji klauna. A právě dětské publikum patří k těm nejtěžším. Často je složité udržet jejich pozornost, ale o to větší radost mi přináší, když odcházejí s údivem v očích a přemýšlí nad tím, jak jsem co udělal.

Co nejlépe kvituje obecenstvo?

Na diváky nejvíce platí objevení hrdličky i velké iluze, kdy nechám například zmizet ředitele firmy nebo slečně seberu podprsenku. Oblíbená je samozřejmě i levitace.

Stává se, že lidé podstatu vašich triků uhodnou?

Pokud se mi nějaké kouzlo ne úplně povede a já slyším, že si třeba dva špitají, že na něj přišli, snažím se to obrátit ve svůj prospěch. Musím bleskově zareagovat, něčím je překvapit a odvrátit jejich pozornost jinam. Často se u toho řádně zapotím. Horší je to ve chvíli, kdy ho zkazí divák, kterého jsem si vytáhnul z hlediště, nebo když zklame technika. Ale nic závažného jsem zatím řešit nemusel.

Prozrazujete je někdy dobrovolně?

Ne, je to profesní tajemství. Na svých představeních učím akorát malá kouzla pro úplné začátečníky, aby mohli pobavit své kamarády a známé.

Vztahují se na ně autorská práva?

Kouzla a iluze jsou zbožím jako všechno ostatní, dají se koupit i s návodem. Prodává je i David Copperfield, ale jejich cena se pohybuje v řádech milionů. Já sám mám pár kouzel od světových iluzionistů, které předvádím ve vlastním podání.

Dochází ke krádežím?

Zjistil jsem, že pár českých kouzelníků mě kopíruje, ale nevidím v tom nic zlého. Alespoň mám nutkání na sobě pracovat tvrději.

Poznáte u jiných mágů, v čem daný trik spočívá?

Některé principy se opakují po staletí, ale sem tam se objeví kouzlo, které mi vrtá hlavou.

Hodila se vám někdy kouzla v běžném životě, třeba ke skrytí taháků nebo získání děvčete?

Určitě ano, díky nim jsem se dal dohromady se svou první láskou. Ve škole jsem se ale musel opravdu učit, protože mě profesoři podezřívali z taháků a byl jsem pod větším dohledem než ostatní.

Jakou roli hraje při vašich vystoupení psychologie? Dokážete lidi přesvědčit, aby viděli nebo mysleli na to, co chcete?

Velmi důležitou. Dávám si zvláštní pozor na reakci publika na první kouzlo mého vystoupení a potom se snažím o nich posbírat co nejvíc informací. Podle toho daný program upravuji a také si vytipuji pár lidí z obecenstva, se kterými následně spolupracuji. Nejdůležitější část je získat si jejich pozornost a nasměrovat ji tam, kam potřebuji. S tisícovkou lidí najednou to nebývá jednoduché.

Kdo patří mezi vaše vzory v oblasti magie?

Obdivuji holandského kouzelníka Hanse Kloka a také Davida Copperfielda. Každý z těchto dvou pánů má něco do sebe. Hans Klok je moderní iluzionista a David Copperfield je právě ten, který s každým kouzlem vypráví příběh. Osobní setkání Praze bylo naprosto skvělé. V poslední době beru inspiraci i od Crisse Angela, tedy ne trikovou, ale profesní. Už pár měsíců totiž pracuji na námětu pro můj televizní pořad.

Na co se mohou těšit návštěvníci TyjátrFestu?

Pokusím se jim vykouzlit úsměv na tváři a mohu slíbit, že si ke každému triku vyberu asistenta z obecenstva. Uvidí malou ochutnávku moderní magie, a když všechno klapne podle plánu, tak i nějakou malou iluzi.