V první fázi mají být opatřeny novými cedulemi památky, které se zapojí do projektu Destinace Kutná Hora a okolí – Jeden den nestačí, na nějž chce městská společnost Průvodcovská služba získat dotaci z Evropské unie. Město by pak podle tohoto vzoru stejným způsobem označilo zbylé památky.

Náklady zatím radnice nemá vyčísleny, ale podle Koubského určitě půjde o statisíce až milion korun. „Jenom pro vaši představu – jeden litinový sloupek pro případný informační systém stojí s daní 24.000 korun. Když si představíte, že takových míst po městě by potřebovalo být 50, tak je to velká částka. A to se bavíme jenom o sloupcích,“ podotkl.

Jednatelka Průvodcovské služby Ivana Vopálková poukázala na to, že současný informační systém pochází z roku 1985. Před pěti lety byl sice aktualizován novými polepy, řada cedulí ale zmizela při nedávném novém dláždění historického centra. „Některé sloupy byly bez náhrady odstraněny, jsou tam hluchá místa,“ dodala.

Orientační systém má podle Vopálkové význam hlavně pro individuální turistiku, jejíž podíl každoročně narůstá. „Jestliže na začátku 90. let zcela převažovala organizovaná turistika a ti návštěvníci sem jezdili převážně ve velkých skupinách, tak teď je těch skupin kolem 60 procent a určitě 40 procent tvoří individuální klientela,“ poznamenala Vopálková. Potíže s orientací podle ní nemají jen zahraniční návštěvníci, mezi kutnohorskými památkami údajně často bloudí i Češi.

Do Kutné Hory, jejíž historické jádro je na seznamu světového dědictví UNESCO, každoročně zamíří velké množství turistů. Největší zájem je tradičně o kostnici a chrám svaté Barbory. Loni kutnohorské památky navštívilo 300.000 až 350.000 platících návštěvníků, což představovalo meziroční nárůst asi o deset procent.