Do konce týdne máme plno. Takovou odpověď jsme včera dostali ve většině větších autoservisů v regionu na otázku, zda by nám nevyměnili letní pneumatiky za zimní.

Problém nastává hlavně ve větších městech, kde se soustředí mnohem více řidičů než na vesnicích. „Do pátku mám plno. Musíte se objednat,“ znělo většinou ze sluchátka. Popřípadě se nám dostalo jiné odpovědi. „Máme plno. Můžete si přijet nejdříve v pátek,“.
V menších obcích zákazníky odmítat nemusejí. „Lidé jezdí průběžně. Práce je určitě dost. Ale každému se snažím vyjít vstříc,“ popsal Jaroslav Dlouhý z Horních Krut.

Podobně je na tom i autoservis v Kolínské ulici v Uhlířských Janovicích. „Nemusíme objednávat. Letní pneumatiky za zimní vyměníme na počkání. Je to otázka hodiny. Navíc u nás jsou tři servisy, takže si zájemci o výměnu mohou ještě vybírat,“ nastínila Jana Janoušková.

Zasvěcení lidé přitom doporučují, aby řidiči nepodceňovali používání zimních pneumatik. Letní pneumatiky při poklesu teploty pod sedm stupňů Celsia totiž ztrácejí veškeré své schopnosti, které mají v letních horkých měsících. Zimní pneumatika naopak, díky svému složení, zůstává při nízkých teplotách mnohem pružnější a poskytnou tak lepší ovládání vozu nejen na ledu, sněhu ale i na mokré vozovce.

Proto zimní pneumatiky snižují riziko nehody, kdy se na zasněženém či zamrzlém povrchu vyhnete překážce na vozovce. „Nevěřte tvrzení, že nepotřebujete zimní pneumatiky, protože je vaše vozidlo vybaveno moderními technologiemi jako je ABS a ESP! Naopak, veškeré elektronické vybavení vašeho vozidla selže, pokud nemáte pneumatiky, které odpovídají podmínkám na silnici, popisují odborníci.

Běhounová směs zimních pneumatik je mnohem měkčí něž u pneumatik letních. Proto při nízkých teplotách letní pneumatika ztvrdne. Zimní pneumatika je svým složením na tyto podmínky připravena. „Například klesne-li teplota na –10°C je brzdná dráha při rychlosti 60 km/h na letních pneumatikách o sedm metrů delší než na zimních. Při teplotě -20°C za stejných podmínek se brzdná dráha prodlouží dokonce o dvanáct metrů. Na ledu se při rychlosti 30 km/h prodlužuje brzdná dráha letních pneumatik o necelých deset metrů a při rychlosti 50 km/h je dokonce skoro třikrát delší,“ upozorňují experti.

Zimní pneumatiky mají na sněhu v průměru o 80 procent lepší schopnost záběru než letní pneumatiky. Brzdná dráha v zimním období je v průměru o 54 procent kratší u zimních pneumatik a zrychlení je v průměru o 75 procent lepší.