Důvodem je už dříve oznámené ukončení jejich dotování Středočeským krajem. Ten své rozhodnutí zdůvodňuje vládními škrty a tvrdí, že rušení se nedotkne lidí dojíždějících do zaměstnání ani školáků.

„Manžel jde v pátek na operaci s rukou a v sobotu se potřebuje dostat do Čáslavi na kontrolu. Zjistili jsme, že jede jen jeden autobus asi v šest padesát sedm a jinak nic. Jinak by ho tam musela dovézt dcera. Kdyby se nemohla uvolnit z práce, tak nevím. Museli bychom shánět taxík,“ prozradili manželé Klocovi z Kutné Hory.

„Jsem ze Zruče nad Sázavou a rušení spojů se mě nijak nedotkne. Rušili jen autobusy, kterými stejně skoro nikdo nejezdil. Končí třeba autobus, který jezdil ve stejnou dobu jako vlak, takže byl vlastně zbytečný. Ale horší to možná budou mít lidé z obcí jako Slavošov. Ti budou muset jít z vlaku kus pěšky,“ nestěžoval si naproti tomu jiný z cestujících.

Nepříjemnou zprávou pro ty, kdo autobusy využívají, však je skutečnost, že další vlna rušení autobusů by mohla přijít začátkem března. Starostům obcí se sice po protestech podařilo dosáhnout toho, že ukončení finanční podpory některých spojů bylo odsunuto o jeden měsíc, zdaleka však není jisté, zda se je podaří zachovat trvale. „Posunuli to do března a budou zkoumat, kolik těmito autobusy jezdí lidí a jestli to radši neponechat. Uvědomili si, že jimi jezdí lidé z úřadů, z obchodů a další, kterým končí pracovní doba pozdě,“ řekl starosta Zbraslavic a předseda Místní akční skupiny Lípa pro venkov Ondřej Havlovic.

„Starostovi Uhlířských Janovic Jiřímu Buchtovi dělá starosti například večerní autobus, který vyjíždí z Kutné Hory do Uhlířských Janovic v 19.20 hodin. Právě tento spoj by se totiž měl rušit od března. „Tento autobus využívají nejen lidé z Janovic, ale ze všech obcí na trase z Kutné Hory,“ připomněl Buchta.

Ten nyní spolu s ostatními dopravci vznesl dotaz na dopravce s tím, že si vyžádal informaci, které z rušených spojů patří do základní dopravní obslužnosti a které do takzvaně ostatní. Představitelé obcí chtějí také vědět, které z rušených spojů financovaly obce. „Pokud se tyto spoje ruší, obce by logicky ušetřily a mohly by tak financovat dejme tomu zmíněný večerní autobus z Kutné Hory,“ doufá v určitou možnost Buchta.

Žádnou změnu nepoznali zatím také lidé, cestující z Kutnohorska do Prahy linkou Chrudim – Praha. A to přesto, že ani tento spoj Středočeský kraj už od včerejška nedotuje. Jeho provoz se totiž dopravce Veolia Transport Východní Čechy rozhodl převést do takzvaně komerčního režimu, to znamená, že jej financuje „ze svého“. Podle generálního ředitele této firmy Jindřicha Poláčka však do budoucna není možné vyloučit, že se tato změna projeví na jízdném na této lince.

„Středočeský kraj odmítl přispívat na dopravu obyvatel za zaměstnáním. Nevylučuji, že se to projeví na výši jízdného. Může to být jedna z cest, jak zajistit efektivitu této linky,“ prohlásil Poláček. Zároveň vyloučil možnost, že by stejným způsobem firma „podržela“ i jiné spoje v regionu. „Situace linky Chrudim – Čáslav – Kutná Hora je trochu specifická. Pokud Středočeský kraj nechce zajistit dopravní obslužnost svým obyvatelům, tak je nám sice líto, ale nevidíme šanci, že by se mohlo jezdit na komerční bázi,“ tvrdí Poláček.