Trh se nabídkami jen hemží

Chcete si přivydělat? Inu, kdo by nechtěl… Tím spíš, když nabídka vypadá na přivýdělek bez spousty práce a náročnosti na čas. Stačí podpis, vše ostatní už firma zařídí za vás. Lákavými nabídkami se to jen hemží. Možná jste také už x krát četli podobný inzerát. Jeden takový zaujal i Ilonu Boučkovou.

Zástupce firmy, s nímž se sešla v pražském metru, jí výhodnost podpisu smlouvy jen potvrdil. Měla si přijít na čtyři až šest tisíc korun měsíčně. „Někomu se to možná nezdá mnoho, ale pro mě je to podstatné přilepšení do rozpočtu,“ přiznává Ilona Boučková.

Místo příjmu má stále výdaje

Vše se zdálo být jednoduché i příhodné. Šlo o umístění billboardu na plot a dům. Ten Boučkových stojí při hlavní silnici – tedy pro inzerenta na vhodném místě. Přijedou, namontují a paní Boučková bude za čas inkasovat.

„Těšila jsem se, že si za peníze z pronájmu pořídím něco nového do domácnosti,“ říká majitelka domu v Býchorech se smutkem. Uběhl totiž víc než rok, na domě je místo billboardu stále jen původní omítka a na účet Ilony Boučkové nepřibyla z pronájmu ani koruna. Naopak. Platí ona.

Rozjel se kolotoč složenek

Hned na první (a dodnes jediné) schůzce dostala složenku na 1890 korun. „Počkejte, já si u vás chtěla přivydělat,“ divila se. Ale inzertní poradce jí podle jejích slov vysvětlil, že o své peníze nepřijde.

Souhlasila. Podepsala smlouvu a složenku zaplatila. Billboard nedorazil. Zato zhruba půl roku po podpisu smlouvy přišla další složenka. „Snažila jsem se dovolat na firmu a zrušit smlouvu,“ popisuje své peripetie. Jenže telefonicky to nebylo možné. „Nezaplatím to, když tu žádný billboard natož peníze z něj nemám,“ říkala si. Nakonec zaplatila, jenže se zpožděním několika dnů. Po čase přišla pro změnu… složenka. Tentokrát na penále. Dohromady už v částce několika tisíc, což jsou pro člověka ekonomické situace paní Boučkové obrovské peníze. „Kde na to mám vzít? Všude člověka jen napálí, pak diví, když někdo spáchá sebevraždu,“ řekla už se slzami na krajíčku. A billboard? Ani čtvereční decimetr.

Čtěte v řádcích, ale i mezi řádky

Kde je kámen úrazu celé situace? K předejití stačilo málo. Vyslechnout si komentář zástupce firmy, ale následně si také pečlivě přečíst smlouvu, kterou člověk podepisuje. Už druhý řádek pod hlavičkou hovoří o „smlouvě o propagaci plochy“, čili nikoli o vlastním umístění reklamního zařízení.
Dočíst se lze i o automatickém prodloužení smlouvy o další rok, informaci, že částka, kterou Ilona Boučková hradila jako první platbu, je nevratná, a to i v případě ukončení smlouvy z jakéhokoli důvodu, i sankce za nedodržení termínů placení. A vypovězení smlouvy? Pouze doporučenou poštou nejpozději do 30 dnů před jejím ukončením.

Písemné vypovězení smlouvy už Ilona Boučková odeslala. Jenže až teď v srpnu a původní smlouva se uzavírala vloni v červenci. Tudíž, jak také potvrdil operátor na lince společnosti UP - Promotion, smlouva bude ukončena, ovšem až v červenci příštího roku.