Konec hodinových čekání na úřadech a pobíhání ode dveří ke dveřím. Mnohem jednodušší vyřizování osobních věcí alespoň slibuje systém Czech Point neboli Český podací ověřovací informační národní terminál.

Tento systém již nalezneme na kutnohorském městském úřadě, který se zařadil do pilotního projektu. „To jsou věci potřebné. Jednak zjednoduší práci úředníků, ale zároveň také i kontakt lidí s úřadem,“ komentoval systém tajemník Městského úřadu Kutná Hora Tomáš Hobl. Tuto službu mohou zájemci využít v úředních hodinách na podatelně ve Vlašském dvoře.

Krátce o Czech Pointu

Do systému Czech Point je v současné době zapojeno již mnoho desítek míst po celé České republice a stále přibývají další. V roce 2008 vzniknou Czech Pointy na více než tisíci matričních úřadech, krajských úřadech a vybraných zastupitelských úřadech, ve stejném roce pak také na několika stovkách pracovišť České pošty a v kancelářích Hospodářské komory.

Vzhledem k rychlému nárůstu počtu míst uvolnilo Ministerstvo vnitra České republiky prostředky na školení pracovníků jednotlivých úřadů zapojených do systému Czech POINT. Jen v listopadu 2007 prošlo školeními po celé České republice více než 700 účastníků, kteří budou jednotlivá místa Czech POINT obsluhovat.

V roce 2008 se rozroste agenda, kterou jednotlivá místa Czech POINT budou poskytovat. Zatímco v roce 2007 mohl občan zažádat o výpis z katastru nemovitostí, výpis z obchodního rejstříku a o výpis ze živnostenského registru, v roce 2008 přibude možnost žádat o výpis z rejstříku trestů a počítá se i s možností výpisu z karty řidiče, tedy o možnost zjištění počtu bodů udělených za dopravní přestupky.

 

Přibudou další úřady, ale i pošty

Do konce loňského roku byl Czech Point zaveden na jednašedesáti úřadech a čtyřiasedmdesáti poštách. Od letošního roku se na systém napojí 1300 matričních úřadů, krajské úřady a během roku také 800 pracovišť České pošty, vybrané zastupitelské úřady a kanceláře Hospodářské komory.
„Ministerstvo vnitra nepředpokládá, že by realizace projektu zbytečně zatěžovala jednotlivé obce, které budou Czech Point provozovat. Na samotné fungování projektu jednotlivé obce dostanou přidělené finance v rámci příspěvku na výkon státní správy,“ uvedla Jana Malíková, ředitelka odboru tisku a public relations a tiskový mluvčí ministerstva vnitra.

Co systém lidem na úřadě nabízí?

Pokud někdo potřebuje výpis z katastru nemovitostí, z živnostenského registru nebo jakékoliv informace o své osobě například proto, aby si zařídil živnostenský list, bude k tomu stačit jediná návštěva místa, kde je terminál.

Za službu se ovšem bude muset platit. Jedna stránka podle zákona o správních poplatcích vyjde na padesát korun. To znamená, že za výpis z trestního a živnostenského rejstříku zaplatí žadatel padesát korun. U katastru nemovitostí bude cena odpovídat násobku počtu stran. Do budoucna bude Czech Point své služby rozšiřovat a bude tak možné například zjistit počet udělených bodů za dopravní přestupky. O možnosti vydávání výpisu z rejstříku trestů i na České poště a Hospodářské komoře ČR vede ministerstvo vnitra intenzivní jednání s ministerstvem spravedlnosti.

2007 Katastr nemovitostí Obchodní rejstřík Živnostenský rejstřík Celkový součet


Čechy 2 046 1 129 86 3 261

Morava 1 574 1 839 133 3 546

Praha 3 718 2 644 228 6 590

Česká pošta 2 232 1 477 34 3 743

Celkem 9 570 7 089 481 17 140