Po městě především z kopce
„Základní myšlenkou je, že městem by se mělo jezdit z kopce dolu, mimo jiné i proto, že tato jízda tolik nezatěžuje životní prostředí. Kdekdo totiž může jet na volnoběh,“ nastínil místostarosta jednu z ideí generelu. „Velmi se také zamýšlím nad tím, že ještě před úpravami vjezdů a nevjezdů do centra města, bychom měli řešit záchytná parkoviště nejen kvůli Kutnohorákům, ale i kvůli cizincům,“ dodal s tím, že město se snaží vytipovat vhodné lokality, nicméně je to problematické, protože velká část řidičů by nejraději parkovala přímo u obchodu, kavárny či památek. „To samozřejmě možné nebude. Budou muset vzniknout záchytná parkoviště, která sice budou velmi blízko centra, ale přímo na náměstí to pochopitelně nebude,“ řekl místostarosta a doplnil, že na radnici existují úvahy o tom, že se z náměstí a nejbližšího centra stane zóna, kam by bylo možné vjet autem, ale bylo by to výrazně finančně ohodnocené, to znamená, že by se platilo za stání i za vjezd. „Není jiná cesta, než s přibývajícím nárůstem dopravu regulovat. Dnes si do centra vjede skoro každý. Slušný člověk div netáhne nákup na zádech přes půl města, ale kdo to umí, vždycky policistům zdůvodní, proč třeba na náměstí jede. Definice dopravní obsluhy je dost nejasná,“ vysvětlil. Zamýšlený systém by jednoznačně stanovil, že do centra se může, nicméně musí se za to zaplatit. Cena by vycházela z vjezdu a doby, jakou by tam člověk s autem strávil.
Řidiči parkomaty co chvíli ignorují
„Prověřujeme systém, jakým by to šlo řešit. Někoho mohou napadnout parkovací automaty, někoho i závory. I mně by se docela líbily. Systém parkovacích automatů podle mého názoru ve městě naprosto nefunguje. Když se projdu po parkovištích, vidím lísteček z parkomatu u každého xtého auta, pokud vůbec na nějaký narazím. A znáte přístup řidičů, když se rozdávají botičky – jenom nás městská policie buzeruje, dělá to proto, aby si vydělala na platy, a tak dále. V sousedním Kolíně je to ale naprosto běžné. Auto zaparkovalo, řidič nezaplatil, během chvíle tam byli strážníci, nekompromisně nasadili botičku a odjeli,“ zmínil Tomáš Benada svou zkušenost.
Deset korun za parkování je podle jeho mínění pro cizince směšně málo, mělo by se uvažovat v hodnotách eura. „Existují bezdotykové systémy, které rozliší cizince, Kutnohoráka a podobně. Obyvatelé města, rezidenti, podnikatelé z oblasti by mohli mít úplně jiný režim, slyšel jsem, že třeba v Českém Krumlově platí dvě koruny za hodinu a podobně,“ konkretizoval ovšem s tím, že toto je hudba budoucnosti a vše bude odvislé od zmiňovaných dvou křižovatek. Ty ovšem mají ležet na silnici, která není města, nýbrž kraje. „Nemáme tedy tolik možností to ovlivnit,“ zakončil místostarosta.
„Kruhák u úřadu práce je děsný, s tím naprosto souhlasím. Hlavně to není kruhák, ale jakýsi paskvil, kde jste půl křižovatky na okruhu a půl na vedlejší. Kdo to nezná, hrozně tu zmatkuje a je to nebezpečné,“ komentoval řidič Miroslav Nekvasil. „Myslím, že kruhový objezd by se hodil i v jiných místech ve městě, třeba v České ulici na výjezdu směrem od hřbitova. Ve všední dny odpoledne se tam dělají dost velké kolony. Mnozí to otáčejí a objíždí kolem Ria, protože odbočit na Novou silnice doleva je tak na deset minut čekání,“ shrnul další z Nekvasilových kolegů motoristů.