„Předpřipravili jsme projekt a teď se je to již v rukách investora,“ uvedl Marek Binko, pracovník odboru strategie Českých drah. Nyní probíhá proces připomínkování záměru a vypracování posudku zátěže životního prostředí. Součástí je i rekonstrukce stávajících nádraží i užší propojení s autobusovou dopravou a parkovištěm.

Sdružení se bouří: Přírodní koridor elektrifikací utrpí

Elektrifikovaná trať nahradí během pár let kolej motoráčku z hlavního nádraží přes Sedlec až na stanici město. „Se zahájením stavby se počítá v roce 2010,“ předeslal mluvčí Správy dopravních železničních cest Jiří Šťastný.

Vybudují polovinu nové tratě

Elektrifikovaná trať povede z hlavního nádraží po novém mostě přes Vrchlici, kterou překříží ještě před sedleckou zastávkou. Tam se usadí na stávající koleji. „Součástí stavby je výstavba nového zabezpečovacího a sdělovacího zařízení, silnoproudých rozvodů, osvětlení a dalších železničních zařízení,“ přiblížil za investora Pavel Šlapák.

Cestujícím budou sloužit také nová nástupiště se zastřešením, lavičkami a osvětlením. V rámci stavby je navržena na obou nádražích výstavba protihlukových stěn.

Co lidem projekt dá a vezme?

S každým projektem přicházejí také zásahy do krajiny. Jejich rozsah určí posudek vlivu na životní prostředí (EIA). „Bude se to projednávat ještě letos,“ uvedl Jiří Šťastný.

Už nyní se však objevily připomínky, které vznesli členové kutnohorského Občanského sdružení Vrchlice. „Investor by měl uhradit vypracování nezávislého odborného sociologického průzkumu mezi občany města a cestujícími na této trati, který by vyhotovila renomovaná specializovaná firma. Výzkum by měl prokázat, zda vůbec existuje většinová vůle k elektrifikaci trati, nakolik bude nová trať využívána a zda ji občané upřednostní i za cenu vykácení stávajícího parku podél Vrchlice,“ uvedl Ivan Hartman ze sdružení ve vyjádření k záměru zaslaném ministerstvu životního prostředí. Od investora také požadují zpracování dendrologického posudku, stanovení ztrát a náhrad na zeleni. Vyslovili ovšem i obavy z kácení velkého počtu stromů, což by významně ovlivnilo stávající kvalitu prostředí. Modernizace trati podle nich naruší rekreační funkci a estetickou hodnotu krajiny, zhorší bezpečnost chodců a zvýší hluk.

„Nový obloukový úsek trati zabere stávající zemědělskou půdu, znehodnotí doposud volný prostor a vytvoří v krajině novou bariéru, která zamezí migraci a šíření některých živočichů a rostlin. Taková fragmentace krajiny vede k poklesu biodiverzity. Trendem by nemělo být rozšiřování nových staveb do volné krajiny, ale spíš využívání stávajících, již zastavěných ploch,“ dodal Ivan Hartman.

Případné připomínky může veřejnost směřovat na krajský úřad. Letos by mělo skončit územní řízení a v dalších dvou letech potom stavební řízení.