„Úkolem a cílem bylo přesvědčit žáky, aby si už týdny před tím, než tento projekt začal, sháněli informace u svých supervizorů, což jsou žáci devátých tříd, kteří celý tento projekt provádějí. Důležité bylo, aby žáci spolu komunikovali, využily cizí jazyk, aby se naučili spolupracovat ve skupinách, aby starší pomáhali mladším. Především šlo ale o týmového ducha,“ vysvětlila učitelka Hana Kosejková, která byla garantem celého projektu Evropské dny.

Škola a učení hrou

Děti od čtvrtých do devátých tříd byly namíchané na družstva, které představovaly evropské země, sousedy České republiky a členy NATO. Supervizoři svolávali týdny dopředu členy týmů, dávali si s nimi schůzky, na kterých shromažďovali sebrané informace o přidělené evropské zemi a vytvářeli společně závěrečnou prezentaci, kterou celá tato akce v pondělí vyvrcholila. Děti nosily náměty, připomínky, geologické a geografické zajímavosti, informace a obrázky o populárních osobnostech z přidělené země.

Ve středu 23. června začaly čtyři závěrečné Evropské dny. Žáci se společně sešli, rozdělili se do svých skupin reprezentujících státy, poslechli si francouzskou, španělskou, holandskou, rakouskou, německou, italskou, švýcarskou a slovenskou hymnu, vyrobili si státní vlajky, namalovali si společná trička a zkompletovali všechny informace do závěrečných prezentací.

Druhý den byl ve znamení sportu. Na stadionu se prováděly různé sportovní disciplíny, které prověřily fyzickou zdatnost žáků.

Třetí den byl věnovaný vytváření nástěnek, které by stručně představily porotě i široké veřejnosti země. V pátek měly děti poslední chvíle, kdy mohly prohloubit své prezentace a svoje ukázky, připravit si scénky.

Porotu zaujala gondola, toreadoři a francouzský přízvuk

V pondělí byl polední den, kdy zasedla porota složena i z lidí mimo školu. Ta hodnotila prezentace, tak jak ji „obyvatelé“ země připravily. Každá ze zemí měla dvacetiminutový prostor na to, aby porotu přesvědčila, že právě ona dokázala svou zemi nejlépe představit. „Když si vzpomenu na Španělsko, mohli jsme vidět toreadory, malíře, zpěváky, veškeré významné osobnosti společenského, kulturního, historického, ale i populárního života,“ popsala jednu z prezentací Hana Kosejková.

Na prvním místě se jednoznačně a všemi hlasy umístila Itálie, kterou vedla učitelka Jindra Chejnová. Celou dobu projektu jim byla podle slov Kosejkové partnerkou a ne vynucenou autoritou. Druhou příčku obsadilo žhavé Španělsko a třetí místo získala Francie, která byla z počátku neaktivní, ale na závěr zabodovala například s francouzským přízvukem. „Právě i to je krásné, že se do poslední chvíle bojuje. Francouzi se umístili možná právě tou svou proměnou. Možná si řekli, že není co ztratit a o to víc zabojovali. Byli vtipní, nápadití, všeobecní, takže jsme se o Francii dozvěděli spoustu informací od historie po zajímavá místa,“ komentovala vítěze učitelka Kosejková.

Ve školní jídelně se podávala pizza

Žáci z nižších ročníků, kteří nesoutěžili, byli v roli diváků a fandili. „Nejvíc se mi líbila prezentace Slovenska a Itálie, hlavně slovenské divadlo,“ řekla divačka Tereza Nádvorníková.

Celé Evropské dny měli na starost hlavně žáci devátých ročníků, kteří si všechno řídili. Učitelé byli v roli managerů. Pomáhali koordinovat představy dětí. „Hlavní propagaci si zajišťovali žáci devátých ročníků. Zapojila se i školní jídelna. Takže byly zemím věnovány i obědy. Děti ochutnaly třeba pizzu nebo halušky. Poděkovat bych také chtěla Armádě České republiky za spolupráci při organizaci,“ dodala Hana Kosejková.

Příští rok se mohou vrdovští žáci těšit na podobnou akci. Podle slov učitelky Kosejkové bude ale potřeba změna.

ZUZANA LEBDUŠKOVÁ