Podle informací, které poskytl starosta Ivo Šanc, se jednalo o komplikovanou věc: „Začalo se o ní rozhodovat již před několika měsíci. Průvodcovská služba zajišťuje prohlídky a prodej vstupenek ve Vlašském dvoře, kapli Božího těla a v kostele svatého Jana Nepomuckého. Dále ale zajišťuje i mnoho neziskových věcí, hlavně chod infocenter, činnost propagace města, koordinaci dalších aktivit v cestovním ruchu."

Radní rozhodli, že neziskové aktivity převezme nově vzniklé oddělení kultury a cestovního ruchu Městského úřadu v Kutné Hoře.

S přechodem jsou podle starosty spojeny další operace. „Jedná se o převod smluv a majetku. Odkupovat se budou například zásoby zboží a některé propagační materiály, které tam jsou na prodej a také nábytek a vybavení." K oddělení dojde k 30. červnu.

A jaké jsou důvody tohoto kroku? „Mělo se tím vyčistit hospodaření Průvodcovské služby. Ta se tak rovněž stane společností ziskovou," vysvětlil starosta Šanc a dodal, že centra přecházejí pod město i se všemi zaměstnanci.

Konkrétnější v popsání důvodů převodu infocenter pod město byla Ivana Vopálková, jednatelka Průvod᠆covské služby Kutná Hora: „Činnost infocentra není a nikdy nemůže být ziskovou záležitostí, to je pravda. Ztráta, kterou Průvodcovská služba vždy nabírala na informačním centru, se do jisté doby dařilo kompenzovat z jiných středisek."

Podle jejích slov je vlajkovou lodí těchto středisek Vlašský dvůr, v němž se dal produkovat zisk. „Díky němu jsme se nějakou doby dokázali držet nad hladinou. Pod ní jsem se ale dostali, když se začala projevovat hospodářská krize, to znamená někdy v roce 2008. Od té doby byly problémy. Zisk z Vlašského dvora šel dolů a ztráta rychle nahoru," řekla Vopálková.

Ta dále doplnila, že situace se paradoxně ještě zhoršila, když kutnohorská Průvodcovská služba uspěla jako jediná ve Středočeském kraji v osmnácté výzvě regionálního programu se žádostí o dotaci. „Šla odtud příjemná finanční injekce. Neuvědomili jsme si ale, že střediska, která jsme zřídili k realizaci vybraných projektů, budou v době, ve které je podle podmínek máme udržovat v chodu, tedy pět let, vykazovat pouze ztrátu. Tím se naše situace stala neudržitelnou," podotkla Vopálková.

Přejde i Domeček

Podle jednatelky rozhodnutí rady města padlo ve snaze řešit prodělek, který se stále zvětšuje: „Původně jsme jednali pouze o převodu Informačního centra v Sankturinovském domě. Nicméně potom k tomu přišel i záměr, že se máme vzdát i Domečku v Barborské ulici. S tím já ale úplně nesouhlasila, avšak už jsem se s tím smířila"

Jaký má tedy Ivana Vopálková na radikální řez mezi Průvodcovskou službou a informačními centry názor? „Jako jednatelka Průvodcovské služby a zároveň radní nemohu zaujmout jednoznačný postoj. Od rozhodnutí rady si slibuji zlepšení ekonomické situace Průvodcovské služby, takže jako jednatelka jsem naprosto spokojená. Jako členka rady si ale nejsem úplně jista, na kolik město může tuto činnost efektivně vykonávat," nechala se slyšet Vopálková.

Jako argumenty své nejistoty uvedla fakt, že obchodní společnosti, mezi které se Průvodcovská služba počítá, mají jiná pravidla chodu než úřady. „Máme sedmidenní pracovní týden. Máme otevřeno do šesti večer a pravidelnou inventuru. Když během ní máme být v práci do deseti hodin večer, prostě to tak je. Nevím, zda to takhle může fungovat pod vedením města, ale předpokládám, že pracoviště bude mít tento režim i nadále," sdělila.

Spolupráce je třeba

Na závěr Ivana Vopálková zdůraznila, že Průvodcovská služba s odpojením informačních center nezanikne: „Aktuálně připravuji spolu s vedoucí oddělení kultury a cestovního ruchu zprávu pro radu, v níž bude uvedeno, jakým způsobem rozdělíme kompetence mezi oba subjekty. Předpokládám ale, že budeme s oddělením kultury a cestovního ruchu a infocentry úzce spolupracovat. Čím více tuto situaci řeším, tím více zjišťuji, jak výrazně jsou obě organizace propojeny. Nemůžeme se tvářit, že se neznáme. Spolupráce je třeba."