Odstoupení od záměru školu prodat potvrdil starosta vedení školy písemně koncem školního roku. Podpis přidal i bývalý zájemce o její koupi Jaroslav Šusta.
Ten byl přitom ochoten za budovu zaplatit téměř o tři miliony korun více, než byla odhadní cena. Zafinancoval také projekt rekonstrukce druhého stupně. Ten bude ale za současné situace, kdy na tuto akci nejsou peníze, k ničemu. Budova se pouze zateplí – vymění se okna, dveře a fasáda, na což městys získal dotaci ve výši přes tři miliony korun.
Zmíněný projekt počítal mimo jiné s rozdělením stávajících tříd na druhém stupni základní školy na polovinu. Tím by podle starosty vznikl dostatečný počet tříd na to, aby mohlo být zachováno všech devět ročníků základní školy. „Došlo by také ke značnému zlevnění provozu školy, který činí jednu čtvrtinu rozpočtu městyse z rozpočtového určení daní,“ řekl Jaroslav Buchal.
Jak dodal, v současnosti má škola pouze sedmasedmdesát dětí ve dvou velkých budovách, přičemž kapacita druhého stupně, schválená hygienou, je sto osmdesát dětí. Podle Buchala i Šusty by relativně menší velikost tříd nepředstavovala žádný problém. „Už nyní jsou například v šestém ročníku základní školy pouze dva žáci. Počet dětí je tak nízký, že by menší třídy potřebám školy plně vyhovovaly,“ je přesvědčen Jaroslav Šusta.
Zástupkyně ředitele: Nemůžeme se spokojit se současným počtem žáků
S tím ale nesouhlasí zástupkyně ředitele základní školy Soňa Křenová. „Škola funguje na výjimku ministerstva školství. Má totiž nižší než stanovený počet žáků. To není stav, s kterým je možné se spokojit. Musíme počítat s tím, že do budoucna stav žáků vzroste,“ uvedla. Rozdělením tříd by se podle ní jednotlivé učebny podstatně zmenšily, zbyl by v nich prostor pouze na lavice a tabuli. „V případě, že by se počet žáků ve třídách zvýšil na dvacet, učebna by svou kapacitou nevyhovovala. Obec by tento problém chtěla řešit opětným vybouráním příček. Ale to by zůstaly škole k dispozici pouze čtyři učebny a kde by vzala zbývajících pět pro úplnou základní školu? Budova prvního stupně už by byla prodaná. A navíc by ve třídách zůstala prostřední okna přepůlená. Vybudování příčky by si totiž vyžádalo rozdělení prostředního velkého okna v každé třídě na dvě úzká,“ podotkla Křenová.
Zástupkyně ředitele souhlasí s tím, že škola bude potřebovat rekonstrukci. Podle jejích slov je ale možné ji rozplánovat do více let. V horším stavu než budova druhého stupně je však podle ní objekt prvního stupně. „Tady bude zapotřebí provést odizolování vnějších obvodových zdí. To by se stejně, jako tomu bylo v případě druhého stupně, mohlo udělat ve spolupráci s některou místní menší firmou svépomocí,“ je přesvědčena Křenová. Obec by si však podle ní v takovém případě musela v rozpočtu vyčlenit částku na nákup materiálu.