Silnice se zde klikatí jen mírně, výhled je dobrý, takže situace svádí k rychlé jízdě. Jenže pak stačí trochu té námrazy na vozovce a jízda může skončit tragicky. Stačí, aby se do cesty vozidlu, nad nímž řidič ztratil kontrolu, postavil strom. A o tom, že se zde neštěstí může přihodit i na suché silnici, svědčí tragická nehoda dvou žen, jejichž život po nárazu do stromu v mírné zatáčce nad Mančicemi vyhasl v roce 2008.

K nejčerstvějším událostem ve zmíněném úseku patří například nehoda z 20. ledna letošního roku, kdy zde do stromu narazilo osobní auto. Na místě zasahovali profesionální hasiči ze stanice v Uhlířských Janovicích. „Po příjezdu na místo bylo zjištěno, že se jedná o havarované osobní vozidlo Suzuki. Jednotka povolala na místo záchrannou službu, na havarovaném voze provedla protipožární opatření, kontrolu úniku provozních kapalin a řídila dopravu,“ popsal tehdy vrchní hasičský inspektor Luboš Kovanda.

V danou dobu – kolem šesté hodiny večerní tvořil povrch vozovky souvislý ledový pokryv a ovládání vozidla bylo za rychlejší jízdy v podstatě nemožné.

Podle některých názorů se na zvláštním chování vozovky podepisují specifické klimatické podmínky, které v tomto úseku panují. „Podle mě tam klesají teploty vzduchu hlouběji než v okolí. Ověřila jsem si to na palubním teploměru, který mi při jízdě od Onomyšle do Uhlířských Janovic ukázal nižší hodnoty než všude jinde. Je tam prostě větší zima,“ domnívá se jedna z řidiček, která má s jízdou po zmíněné silnici zkušenosti.

K zatím úplně poslední nehodě zde došlo v pondělí. Osmadvacetiletá řidička Renaultu Kangoo se při jízdě od Onomyšle na namrzlé vozovce dostala do smyku a skončila „ve stromě“. „Nepřizpůsobení rychlosti stavu vozovky,“ stojí v policejní svodce. Žena byla s otřesem mozku převezena do kolínské nemocnice.

Navzdory popsaným skutečnostem se nezdá, že by se v dohledné době mělo přistoupit – například pomocí dopravního značení – k úpravám, směřujícím k předejití dalším nehodám.

Odpovědi na otázku Kutnohorského deníku, zda by si zmiňovaný úsek nezasloužil alespoň výstražnou tabulku s informací „Úsek častých dopravních nehod“ nebo upozornění na nebezpečí smyku, jsme se nedočkali. Obrátili jsme se s ní nejprve na Správu a údržbu silnic Kutná Hora. Podle informací od Radka Salače z této organizace však o umístění značky nebo tabulky musí rozhodnout odbor dopravy pověřeného městského úřadu ve spolupráci s dopravním inspektorátem policie. „Můj osobní názor může být stejný, ale rozhodnutí je na odboru dopravy. My pak značku nebo tabulku umístíme,“ vysvětlil Salač.

Vedoucí odboru dopravy pověřeného Městského úřadu v Kutné Hoře Jaromír Ďoubal nám místo odpovědi na výše uvedenou otázku zaslal statistiku hlášených dopravních nehod v úseku Mančice – Onomyšl za období 2008 – 2010, vyhotovenou dopravním inspektorátem kutnohorské policie. Statistika obsahuje dvě dopravní nehody: výše zmíněnou smrtelnou nehodu dvou žen v roce 2008 a nehodu cyklisty z roku 2009, lehce zraněného po kolizi s osobním autem, jehož řidič z místa ujel. V roce 2010 se podle policejní statistiky v úseku neudála žádná dopravní nehoda.

Je zcela zřejmé, že statistika eviduje pouze ty dopravní nehody, které jejich účastníci nahlásili policii. Přičemž je veřejně známo, že po 1. lednu 2009, kdy přestala platit povinnost řidičů volat policii k nehodám pod 100 tisíc korun škody, počet hlášených nehod rapidně klesl.

Vedoucí kutnohorského odboru dopravy na naši otázku tedy neodpověděl. Na opakovaný dotaz uvedl: „Pokud nás o to vlastník komunikace požádá, vydáme rozhodnutí o stanovení dopravního značení, není problém.“ V rozdělení rozhodovacích kompetencí v této záležitosti se však Jaromír Ďoubal mýlí.

Při změnách dopravního značení má totiž hlavní slovo právě odbor dopravy pověřeného městského úřadu, tedy on. Potvrdila to i odpověď z Krajského úřadu Středočeského kraje, který je vlastníkem této komunikace druhé třídy.

„Silničně správní úřad Kutná Hora (odbor dopravy pověřeného městského úřadu – pozn. red.) je právě tím orgánem, který je oprávněn rozhodnout a nařídit umístění dopravního značení (navrhované výstrahy) na základě stanoviska Policie České republiky. Správa a údržba silnic je následně ta, která to provede. Silničně správní úřad je ten, kdo má vyhodnocovat stav provozu na komunikaci a přijímat opatření,“ sdělila mluvčí krajského úřadu Berill Mascheková.

Řidiči, kteří úsekem mezi Mančicemi a Onomyšlem pravidelně projíždějí, jeho nebezpečnost potvrdili. „Každou chvíli je tam – téměř ve stejném místě – nějaká dopravní nehoda,“ uvedla Olga Ladrová, která tudy každý den projíždí autem do práce. Ona sama tudy jezdí s největší opatrností. „Ten, kdo to nezná, si to tam asi pěkně „sviští“,“ myslí si. Zda by si úsek zasloužil zvláštní dopravní značení, si ale posoudit netroufá.

Jako řidič linkového autobusu úsekem pravidelně projíždí Václav Uher. „Je pravda, že to tu auta rozjedou dost rychle,“ řekl. Podle jeho názoru úsek nebezpečný je, ale „zná i daleko horší“.