Jako na houpačce se letos mění postoj zákonodárců k pravomoci městských policií měřit rychlost vozidel a pokutovat jejich řidiče.

Původní záměr poslanců byl tuto kompetenci strážníkům odebrat, po následujících protestech však přišla ministerská novela, která jim ji z velké části vrací. Schválena byla ale zatím pouze poslaneckou sněmovnou a čeká ji ještě hlasování v senátu a prezidentský podpis.

Podle velitele Městské policie v Kutné Hoře Oldřicha Kubového jsou výtky, které vedly k původnímu záměru zakázat strážníkům měřit rychlost, určitě neoprávněné. Opíraly se o tvrzení, že města využívají tuto možnost především jako snadný způsob jak obohatit svoji kasu. „K měření vybíráme pouze místa, kde dochází k ohrožení jak chodců, tak řidičů, tedy například přechody u křižovatky, nebezpečné úseky a podobně,“ sdělil však Kubový.

Stejným způsobem prý pracuje naprostá většina městských policií. Chybou podle velitele je, že zákonné normy se tvoří na základě několika spíše výjimečných, ale masivně medializovaných excesů.

V současné době platí dosavadní právní úprava, která umožňuje městské policii měřit rychlost v podstatě bez omezení. „S jedinou podmínkou: musí se tak dít v součinnosti s Policií České republiky,“ dodal Kubový.

Co to v praxi znamená, vysvětlil Libor Koleček, v současnosti pověřený řízením dopravního inspektorátu kut〜nohorské policie. „Neměříme spo〜〜lečně s městskou policií. Měřené úseky s nimi však předem konzultujeme,“ uvedl Koleček.

Vztah se státní policií si v tomto směru nejen strážníci v Kutné Hoře pochvalují. „Spolupráce je vynikající,“ potvrdil velitel Městské policie v Čáslavi Pavel Kratochvíl.

Na základě veřejnoprávních smluv zajišťují městští strážníci měření rychlosti nejen ve vlastním městě, ale i v okolních obcích. Třeba starosta Suchdola Jaroslav Prokš si tuto spolupráci nemůže vynachválit a nerad by o ni přišel. „Přítomnost městských strážníků v obci přispívá ke zvýšení bezpečnosti, která i po instalaci pevného radaru není ideální,“ podotkl.

Zástupce starosty Církvice Karel Uhlíř zase nelpí tolik na měření rychlosti, ale uvítal by výpomoc v jiných směrech. „Třeba kontroly špatného parkování či překračování tonáže nákladu,“ vyjmenoval například.

Jaký je váš názor na činnost městské policie? Vyjádřete jej v diskusi u tohoto článku!