Dle úřednice Shyamoli Hájkové, která má ve městě na starosti odpadové hospodářství, mohly za tento neutěšený stav problémy se svozovou technikou. „Rozbije-li se auto, znamená to, že se pozastaví svoz nejen tříděných odpadů, ale především i svoz popelnic. Dohnat všechny ztráty znamená nejprve vyprázdnit všechny popelnice, pak teprve tříděné odpady. A to vše za značného nasazení lidí a hlavně jejich přesčasové práce, i o svátcích,“ upřesnila Hájková.
Komplikace jsou v zimních měsících znásobeny podmínkami venku, zejména mrazy. Nakonec i ti nejodolnější mají problémy pracovat dlouhodobě při teplotách deset až patnáct stupňů pod nulou. Nyní navíc začínají chřipky. „Je to opravdu nápor na lidi i techniku. Ta je řízena elektronicky. Opravy nespočívají jenom ve výměně součástky a dost často vozidlo skončí ve specializovaném autoservise. A některým lidem ve městě je všechno jedno. Dávají odpadky kamkoliv, kdykoliv. Hlavně když je nemají doma. Pravidla nepravila. Směsný odpad do tříděného, tříděný do směsného a objemný vedle kontejnerů na třídění – tam nikdo nezjistí, že je od nich,“ podotkla Shyamoli Hájková.
Firma musí zajistit zvlášť svoz směsného a zvlášť i svoz tříděného odpadu. Samostatnou partu a auto je pak potřeba cyklicky vyčlenit na nepořádek kolem kontejnerů. Jen v Kutné Hoře se jedná o zhruba sto čtyřicet stanovišť. „Navíc jsou tu další služby, které je potřeba zajistit, a firma zajíždí i do jiných obcí v regionu. Svoz je dražší a dražší a už nejsou peníze na další rozšiřování. Sotva bude na rozšíření svozu plastů přes léto. Chybí sběrný dvůr,“ uzavřela povídání o současné problematice odpadového hospodářství Shyamoli Hájková z technického oddělení Městského úřadu v Kutné Hoře.