Jaromír Strnad, ČSSD

To záleží na úhlu pohledu. Jestliže je procento financí, které z vybraných daní získává obec zpět do svého rozpočtu u menších obcí nižší a u větších obcí a měst vyšší, je to z hlediska jednotlivce nespravedlivé. Malá obec dostává na jednoho občana méně než velká - a občan malé obce to může vnímat jako diskriminaci. Představme si, že je tato diskriminace odstraněna a procento je u všech obcí stejné. Pak se bude nutně cítit diskriminován občan velké obce, neboť z ,,jeho“ městské pokladny jsou financovány instituce, sloužící celému regionu - třeba domov důchodů, pečovatelská služba, divadlo a tak dále. Takže si vyberte, co je spravedlivější.

Jana Volfová, Suverenita

Rozpočtové určení daní není spravedlivé a je třeba ho změnit. Občan malé obce přece není občanem druhé kategorie, aby dostával ze státu méně peněz, než obyvatel Prahy či velkého města. Takže změnit a urychleně.

Oldřich Doležal, nezávislý kandidát

Je to velmi důležitý nástroj na zajištění rozvoje České republiky jako celku. Je to nedoceněný nástroj pro zajištění prosperity, pokud je dobře nastaven. Ze základních dat ovšem vyplývá, že čtyři města se dvěma miliony obyvatel získávají 50 procent finančních prostředků a na zbývajících osm milionů obyvatel je také 50 procent prostředků. A to je rozhodně špatně. To je potřeba prioritně a rychle řešit. Dobré a spravedlivé řešení je v zájmu nás všech i v zájmu těch čtyř měst, a to z mnoha důvodů Na jedné straně se zákonitě plýtvá (korupce), a na druhé straně se musí více než šetřit, dochází k zanedbávání infrastruktury obcí a k jejich následnému úpadku. Rozpočtové určení daní je nespravedlivé a navíc zamezuje důležitému rovnoměrnému rozvoji ve větší části území státu a postihuje většinu obyvatel.

Michaela Šojdrová, KDU–ČSL

Dnešní stav je výhodný pro větší města. Rozdíl mezi příjmy na jednoho občana je více než šestinásobný. Poslední změna zákona o rozpočtovém určení daní v roce 2007 znamenala průlom, protože zohlednila rozlohu katastru obce. Tuto změnu jsem podpořila a mělo by se pokračovat. Podpořím změnu, která zvýší příjmy obcí, aby mohly být více samostatné a investovat do svého majetku. Na zvýšení těchto příjmů je možné použít ty prostředky, které jsou dnes rozdělované formou dotací z programů ministerstev. Jsem přesvědčená o tom, že města a obce budou s těmito prostředky hospodařit lépe než stát.

Lucie Talmanová, ODS

Koncem roku 2007 se systémem rozpočtového určení daní zabýval i Ústavní soud. Jeho verdikt zněl, že současný systém rozdělování daní obcím není diskriminační. Na nerovnosti v rozpočtovém určení daní upozorňovali někteří senátoři a starostové menších obcí. Současná vláda má v plánu stávající systém rozpočtového určení daní změnit, předpokládám, že ve prospěch menších obcí. Hovoří se o změně, kterou považuji za velmi dobrou: do systému se „rozpustí“ takzvané národní dotační tituly, ty by nově dostaly obce k dispozici přímo, bez administrativně velmi náročné dosavadní cesty. Jakákoli změna v rozpočtovém určení daní by měla nastat od roku 2012.

Olga Zubová, Demokratická strana zelených

Ne. Slyším od starostů, jak si stěžují a jaké jim rozpočtové určení daní působí problémy. Malé obce nemohou se svými rozpočty samozřejmě vyjít. A pokud chtějí pro obec něco udělat, hledají složité cestičky pomocí dotací a grantů, které jsou mnohdy administrativně tak složité, že berou chuť něco dělat.

Ladislav Exner, Věci veřejné

Je možné, že někteří čtenáři čtou tato slova „rozpočtové určení daní“ poprvé. Vidíte a přitom to ovlivňuje naše životy více, než si možná uvědomujeme. Dá se například diskutovat o výši koeficientu v jednotlivých kategoriích. Považuji za správné, aby Praha měla větší koeficient než například krajské město a to zase vyšší než město třeba s dvaceti tisíci obyvateli a tak dále. Podle mě, zde rovnost neplatí. Co je zdrojem stížností hlavně menších obcí je to, že jim tento koeficient nemusí zajistit dostatek financí do jejich rozpočtu. A v tom bych souhlasil. Několik velkých měst, kde žije dvacet procent obyvatel České republiky, získá padesát procent peněz, které jsou k dispozici pro všechny obce a města. O tom by ale mohl mluvit zastupitel kteréhokoli města nebo obce. Peněz není nikdy dost. Já se alespoň částečně orientuji v rozpočtu Kutné Hory, Čáslavi a obcí v okolí. Prahu mám rád, vždyť kdo by ji rád neměl, ale s koeficientem bych hýbal směrem k menším městům a obcím.