Naštěstí silničáři hlásí, že díky nasazení techniky údržby komunikací není ve středních Čechách úsek, jejichž průjezdnost by byla problematická. Deníku to potvrdil i policista z dispečinku. „Když přizpůsobíte jízdu stavu vozovky, ročnímu období a aktuálním povětrnostním podmínkám, nebudete mít vážnější problémy. Nenechte se ale ukolébat tím, že delší úsek povrchu silnice vypadá dobře, a počítejte s tím, že se to na pár metrech může změnit.

Namrzlé mohou být zvláště povrchy komunikací na mostech a v lesních úsecích; zrádná mohou být také místa při okrajích silnic,“ zopakoval staré pravdy, které si však na počátku zimy ještě ne všichni řidiči dostatečně uvědomují.

Se sněhem ale měli problémy i samotné policisté. Smyk v levotočivé zatáčce u Liběchova na Mělnicku nezvládla v sobotu po ránu řidička služební fabie. Následoval pád auta z třímetrového srázu, kam se auto překlopilo přes střechu. Naštěstí se dramaticky vyhlížející havárie obešla pouze s hmotnými škodami; řidička i její kolega, který seděl na místě spolujezdce, vyvázli z nehody bez zranění.

Takové štěstí neměli účastníci tragické srážky, při níž v noci na sobotu zemřeli na Benešovsku tři lidé. Stalo se tak po čelním střetu dvou aut na výjezdu Benešova směrem na Vlašim. „V jednom z vozidel, Citroënu ZX, cestovali starší manželé, ve druhém autě Peugeot 309 muž,“ uvedla mluvčí benešovské policie Zuzana Stránská, podle níž je místo nehody v takovém stavu, že se dá jen těžko určit, odkud kam které auto jelo. Okolnosti nehody vyšetřovatelé stále upřesňují – jisté však je, že mokrá vozovka začínala v kritické chvíli namrzat. Místo neštěstí u samoty Nechyba je pověstné častými námrazami – a také tím, že nehody tam v zimě nejsou výjimkou.

Na kluzkou silnici doplatily v noci na sobotu také posádky několika aut na Kladensku. Mezi Slaným a Želevčicemi se nejprve čelně střetly dva osobní automobily; v obou utrpěli zranění řidič i spolujezdec. Následně do havarovaných aut ještě bočně vrazil řidič třetího osobáku, jenž před nehodou nedobrzdil. Tomu se nestalo nic, vyvázl pouze se zmačkanými plechy. Malérům na tomto místě však ještě nebyl konec. „Situaci zkomplikoval řidič nákladního vozu, který ve snaze otočit vůz na dvouproudé vozovce sjel do příkopu a zůstal zapadlý napříč oběma pruhy. Musel být přivolán vyprošťovací automobil ze stanice Kladno,“ uvedl hasič Libor Pospíšil.

Že to klouže, se v sobotu dopoledne přesvědčila i posádka osobního auta, které na hlavním tahu od Tábora na Prahu u Poříčí nad Sázavou na Benešovsku nabouralo v odbočovacím pruhu do zábradlí. V některých případech je ale obtížné bez policejního vyšetřování určit, nakolik se na nehodě podílelo sněžení a do jaké míry jde o následek řidičské chyby. Tak je tomu například u srážky dvou aut, které hodinu před sobotním polednem omezila dopravu na sjezdu z rychlostní silnice R10 do centra Mladé Boleslavi.

S opatrností by se však – pokud počasí nepřitvrdí – mělo dát jet bez větších problémů. Podle silničářů jsou komunikace prohrnuté, hlavní tahy po chemickém ošetření mokré, místy se zbytky rozbředlého sněhu. Na vedlejších komunikacích někde leží vrstva sněhu krytá posypem. Žádný úsek však není hlášen jako kritický, byť třeba brněnská dálnice D1 začala kolem 45. kilometru nepříjemně namrzat ještě v sobotu před polednem; vážné problémy tam měly především kamiony. Vzápětí několik nehod nakrátko zablokovalo pravý pruh D1 mezi 20. a 23. kilometrem ve směru na Prahu. Hodinu po sobotním poledni zase omezovala průjezd po D1 bouračka na 51. kilometru.

Navzdory většímu počtu nehod ovšem počasí nepřineslo žádnou kalamitu. Jde o standardní zimní podmínky, se kterými nyní řidiči několik měsíců budou muset počítat. Na místě je nejen potřebná opatrnost, ale řidiči by také měli vyjíždět pouze s náležitou výbavou. Zimní pneumatiky by měly být samozřejmostí. Praktici také doporučují mít v autě lopatku a pytlík s pískem nebo kamennou drtí, jejichž použití může pomoci překonat kritické úseky – zvláště pokud se chystáme na cestu do kopcovitějších oblastí. Větší záznam, než by většina motoristů připouštěla, má na bezpečnost jízdy i správná funkce topení. Nejde jen o to, že se tolik nemlží a nenamrzají okénka, ale především řidič ve vytopeném voze se nemusí choulit zachumlaný do kabátu a může se plně věnovat řízení.