„Legislativa, časová náročnost a veliká zodpovědnost za životy cestujících jsou největšími problémy,“ uvedl ředitel jedné z městských hromadných doprav Jiří Kolář. „Problémy se v budoucnu vyskytnou, až starší řidiči odejdou do důchodu a nebude za ně náhrada. Řekněme, do dvou až tří let je to tady,“ uvedl ředitel Jindřich Poláček, ředitel společnosti Connex Východní Čechy, která působí i na Kutnohorsku.

Šoféry odrazují i ceny v autoškolách. „Za řidičské oprávnění na autobusy zaplatí 12 500 korun. O tohle oprávnění není zdaleka takový zájem jako o ostatní skupiny,“ uvedl majitel autoškoly Jaromír Kulhavý.

Chybí nám šoféři, tvrdí ředitelé přepravních firem

Společnostem zabývajícím se hromadnou dopravou osob chybí řidiči autobusů. Podle našeho zjištění se potýkají s nedostatkem šoférů hlavně kvůli špatné legislativě. „Nedostatek řidičů autobusů je všeobecný trend. Musíme čerpat také možných 150 hodin přesčasů. Po dohodě s odbory i více. Vysoké nároky na řidiče typu pravidelných zkoušek způsobilosti, časové náročnosti a zodpovědnosti za životy lidí odrazují mnohé šoféry. V současné době bychom potřebovali alespoň dva nové řidiče,“ uvedl Jiří Kolář, ředitel jedné z městských hromadných doprav.

Podle jeho slov je také velkým problémem nový bodový systém. „Za sebemenší prohřešek hrozí řidičům ztráta řidičského oprávnění. Pak je pro ně problematické vlastním autem dovézt ženu a děti například na výlet,“ dodal Kolář.

Stejného názoru je také Jindřich Poláček, ředitel společnosti Connex Východní Čechy. „ O nadbytku šoférů autobusů mluvit nemůžu. Šoféři využívají všech přesčasových hodin. S problémy ale zatím vše zvládáme,“ řekl Poláček. Podle jeho vyjádření se s vážnými problémy budou potýkat za dva až tři roky.

Odchod šoférů a náhrada nikde

„To starší řidiči odejdou do důchodu a náhrada za ně nebude. Pořizovací náklady na získání řidičského oprávnění jsou vysoké a mnohé to odradí,“ postěžoval si Poláček.

Jaká je situace v autoškolách? „Za řidičské oprávnění skupiny C, tedy na autobusy, si v naší autoškole žáci zaplatí 12 500 korun. O tohle oprávnění není zdaleka takový zájem jako o ostatní skupiny. Zřejmě proto, že málo lidí chce jezdit s autobusy,“ uvedl majitel autoškoly Jaromír Kulhavý.

Názor řidiče

„Vůbec se nevidím, že se nikdo nehrne dělat řidiče. Vždyť jsme pořád jednou nohou v kriminále. Stane-li se nehoda, a to ji třeba ani nemusím vůbec zavinit, hned jsem první na parketě. Obecné ohrožení je noční můra každého řidiče. Však se zeptejte. Navíc roste agresivita cestujících, k časové náročnosti se vůbec vyjadřovat nebudu. Jen ať si někdo zkusí jezdit od rána do noci za každého počasí,“ uvedl řidič Karel, který si nepřál uvést celé svoje jméno.