„Začátek nebyl nijak veselý. Poznamenaly ho záplavy. Voda nám znemožnila přístup do zahrady. Ale to bylo jen jedinkrát, co jsme zavřeli. Od té doby jde všechno dobře a i rodiče kladně hodnotí naši práci," řekl vedoucí pedagog netradiční školky Marian Šlesingr.

Aktuálně si vedení mateřinky rozhodně nemůže stěžovat na nezájem. „Dětí je dostatek a jejich počet roste. V září připíšeme na seznam další, ale máme ještě volná místa. Rodiče stále mohou své ratolesti hlásit," dodal pedagog.

Základní myšlenkou školky v zahradě je, že děti tráví většinu času venku na čerstvém vzduchu. Značná část dopoledního programu tak probíhá v okolních lesích „Na Rovinách". Odpoledne pak nabídne prostor pro hry a tvořivé činnosti samotná zahrada a také terasa zde stojící jurty, jejíž vnitřní prostory umožní hladký provoz školky i v zimních mrazivých dnech.

Výlety, vyrábění 
a Vrchlice
Za uplynulé dva měsíce si děti vyzkoušely mnoho zajímavých věcí. Uvařily si marmeládu, nazdobily květináče a udělaly také domácí bublifuk. Dokonce postavily i malou vodní elektrárnu: „Vrchlice skýtá velké možnosti. V těchto dnech je to hlavně ochlazení od horka. Děti si přinesou boty do vody a brouzdáme se," přiblížil Šlesingr, který je mezi dětmi znám jako „pan učitel Marian".

Děti se vydají 
po mlýnech
Kromě každodenních procházek po lese a her, jež se vztahují k týdennímu tématu – tento týden je to čtvero ročních období, jsou na programu školky i výlety. Děti se již stihly podívat do Galerie Středočeského kraje (GASK), s jehož lektorským centrem navázalo vedení mateřinky dlouhodobou spolupráci. Navštívily i Malešov. Naposledy pak jejich kroky vedly na kutnohorskou hasičskou stanici.
Již teď je na dohled další výlet. Jelikož školka plánuje téma „Obilí a pečení chleba", vydají se děti na výlet po starých mlýnech k Velkému rybníku.

Několik otázek pro učitelku Jitku

Jitka Petříčková je jednou z učitelek, které dětem zpříjemňují pobyt v netradiční kutnohorské školce.

Pro mnoho občanů není úplně snadné představit si, jak vypadá takový normální den ve školce v zahradě. Můžete tedy popsat středeční celodenní program?
Dopoledne kolem desáté hodiny jsme vyrazili všichni společně do lesa. Tam jsme si povídali a hráli si s myšlenkou na téma tohoto týdne – čtvero ročních období. Hlavní téma prostupuje celý den. Jinak tomu nebylo ani včera, kdy jsme vyráběli stromy, jak vypadají ve všech čtyřech obdobích.

Z papíru?
Ano. Na papír děti přilepovaly kousky barevných papírů a také dokreslovali.

Program na středu jste vymyslela vy?
Každý den si s kolegy rozdělíme práci a vymýšlíme program postupně tak, aby zahrnul co nejvíce činností a zajímavostí. Třeba, když se bavíme o podzimu, tak do tématu přidáme povídání o houbách.

Ty jsou i záležitostí léta. Našli jste při výletech do lesů „Na Rovinách" nějakou?
Ne vůbec žádnou. Buď tu nerostou vůbec, nebo není jejich doba. (smích)

Když se zamyslíte, co děti nejkladněji kvitují z nabídnutých činností?
Nejraději asi mají stavění 
z přírodnin a také šplhání do kopce.


Malý rozhovor s učitelkou Adélou

Adéla Honzlová je dalším pedagogem, se kterým se děti v první lesní mateřské škole v Kutné Hoře potkají.

Pobyt v zahradě na čerstvém vzduchu samozřejmě přispívá 
k dobrému zdraví. Jak ale řešíte otázku hygieny? Třeba mytí rukou před jídlem?
Hygienu zajišťujeme pomocí várnice, kde si děti myjí ruce. K dispozici mají ručník a mýdlo. Vodu vozíme každá den.

Sem tedy není přivedena voda?
Není, ale díky tomu, že si vodu dovážíme, nejen učíme děti šetřit s vodou, ale i víme, kolik vody spotřebujeme. Je to tedy ekologičtější i ekonomičtější.

Pití si děti nosí z domova?
Ano, a když jim dojde, tak jej doplníme z dovezeného barelu.

A co stálý denní režim? Viděla jsem sama, že kolem deváté hodiny děti svačí. Pak se jde na procházku. A jak to pokračuje?
Vracíme se obvykle před dvanáctou hodinou. Tou dobou přijede dodavatel 
z Čáslavi z Café la Dus. Máme sraz na mostě. Máme přípravnou tašku s přepravkami na jídlo, kterou s ním vyměním za plnou. Tak dostáváme oběd. Poté následuje odpočinek. Vždycky dětem čteme pohádky. Kolikrát čteme klidně i hodinu. I to přispívá dobrému rozpoložení.

Jaké pohádky?
Snažíme se o tematický výběr. Například minulý týden jsme měli téma voda, tak jsme četli Vodnické pohádky. Máme tu ale i Špalíček pohádek, abychom dětem připomínaly i ty klasické pohádky, jako je Červená Karkulka nebo Popelka. Je hezké je pak slyšet, jak si je pak vzájemně vyprávějí na pískovišti.


Jak se vám líbí ve školce?

close Školka v Zahradě funguje již dva měsíce zoom_in

Emička, 3 roky

Ve školce se mi moc libí. Mám hodně tady ráda pískoviště, kde si, když to jde, hrajeme. Také se vždycky těším na výlet do lesa. Je tam krásně, vůbec se tam nebojím.

close Školka v Zahradě funguje již dva měsíce zoom_in

Samík, 5 let

Na školce v zahradě se mi líbí snad úplně všechno. Nejradši ale mám, když jdeme do lesa na procházku a tam šplháme po laně do kopce. To je zábava. Nespadl jsem. Vždycky se udržím.

close Školka v Zahradě funguje již dva měsíce zoom_in

Matýsek, 6 let

Ve školce je krásně. Mám rád, když na procházce přejdeme ke stromu, co vypadá, že má uši, vždy se tam zastavíme. Doufám, že taková legrace, jako je tady, bude i ve škole, kam nastupuji v září.