Jak? To popsal ředitel zmíněného výzkumného ústavu Zdeněk Malkovský. „Chceme zjistit chování jednak automobilu, jednak kolejového vozidla a jednak figuríny v automobilu. Na vozidle máme umístěny snímače zrychlení, abychom dostali relevantní data pro simulační počítačové programy, protože tato data zatím nejsou k dispozici. Když se prováděly testy, tak se vždy jen naráželo do auta, bez toho, aby se komplexně provádělo měření,“ zdůraznil ředitel fakt, že test je tentokrát skutečně ojedinělý.

Naměřené údaje pomohou výrobcům

Výsledky testu poslouží k analýze, podle níž se případně upraví konstrukce automobilu nebo kolejového vozidla. Zároveň mají být využity k dalšímu účelu – možnostem užití netradičních materiálů na kabiny kolejových vozidel. „Pro jejich dimenzování potřebujeme znát údaje, jaká zrychlení a síly působí při nehodových událostech," sdělil Malkovský a varoval též před přeceněním simulačních programů. „K tomu, abyste dobře provedl simulace, potřebujete určitá relevantní data. Jinak je to jen hraní s programem a nemá to reálný výstup,“ řekl.

Výzkumný ústav tak spolupracuje hned s několika firmami, které poznatky vycházející z testu využijí přímo ve své výrobě.

„Třikrát a dost“

A proč byla vybrána právě vlečka v areálu kutnohorské firmy ČKD? „Uvažovali jsme o několika vlečkách v blízkosti naší experimentální základny v Cerhenicích. Tato se ukázala jako nejvhodnější,“ řekl Malkovský.

„Obětí“ drtivého nárazu se staly celkem tři automobily – dvě Škody Favorit a jeden Superb. Třikrát se podle ředitele Malkovského prováděl náraz z jednoho prostého důvodu – kvůli statistice. „Každý náraz je svým způsobem jedinečný. Z hlediska výzkumných záměrů by proto nebylo správné mít jen jeden vzorek.“

Prohlédněte si fotogalerii.