Tlak husté nákladní dopravy, která se zhruba ze třiceti procent přesunula z dálnic na silnice první třídy, se nevyhnul ani historické Kutné Hoře. „V Kutné Hoře je to významný problém, ale na druhou stranu všichni víme, že Kutná Hora na tom z tohoto pohledu ještě není špatně. Ale to neznamená, že by mi to nevadilo,“ komentoval problém nákladní dopravy a průtahu městem starosta Ivo Šalátek.

Finančně náročný obchvat Kutné Hory se zatím objevil pouze v plánech. Horkým projektem je na silnici I/38 obchvat Kolína, připravuje se obchvat obce Církvice.

V plánu středního Polabí však je kromě obchvatu Kutné Hory i vymezení dopravy z dalších obcí na trase na Prahu, ale i na přípojce na dálnici ve směru na Uhlířské Janovice a Kácov.

Těžká doprava obtěžuje lidi a ničí i místní komunikace

Do kopce ve směru na Prahu supí naložený kamion. Sotva jede a za ním se táhne šňůra osobních aut. Na přetíženost nákladní dopravy si stěžují obyvatelé nejen v centru, ale i v příměstských čtvrtích. Například na malínském nadjezdu je hmotnostní omezení, ale otáčet se tam nikdy nikoho neviděli.

Kdo má pravomoc kontrolovat?

Celní skupiny mobilního dohledu jsou vybavené mobilními váhami. „Naše měření a vážení není prvotním úkolem. Je to jedna ze sdílených pravomocí, které máme s ostatními státními orgány,“ předeslal mluvčí Generálního ředitelství celního úřadu Jiří Barták. Váží jen v případě, že mají podezření, že dochází k nelegální činnosti. Navíc nemohou ani udělovat v tomto případě pokuty.

Musí být vhodné místo k zastavení

Váhy si může pořídit a používat ke kontrole město v rámci městské policie.
Důležité je zajištění vhodného místa k zastavení v součinnosti s policií. Místní oddělení však vážícím zařízením nedisponuje. „Musí to být místo, které je bezpečné pro odstavení kamionu, aby neohrožovalo bezpečnost silničního provozu,“ uvedl mluvčí kutnohorské policie Daniel Votroubek s tím, že se staví například v Nových Dvorech.

Celníci se kontrole nebrání

„Pokud nás o vážení požádá někdo ze státních orgánů, abychom zajistili tuto činnost v některém místě, tak to spojíme s dalšími kontrolami, například dodržováním přestávek, jestli je naložené správné zboží, porušení zákona o odpadech, či o spotřebním zboží,“ dodal Jiří Barták. Vstoupit do hry může i městský úřad. „Pokud bychom dostali pověření od rady města, tak se nebráníme tomu, abychom tam asistovali a udělali tam nějaký státní odborný dozor,“ zmínil vedoucí odboru dopravy na Městském úřadě Kutná Hora Jaromír Ďoubal. „Pokud by byla vůle, tak by se měření dalo dát dohromady,“ připustil Ďoubal.

S podnětem jděte na správce, či kraj

Silnice první třídy spravuje Ředitelství silnic a dálnic. „Občané by se měli obracet na Ředitelství silnic a dálnic, ale pokud se obrátí na nás, tak můžeme být i prostředníky,“ upřesnil mluvčí Středočeského krajského úřadu Martin Kupka.