V Kutná Hoře úředníků ubývá

Místo 186 zaměstnanců v roce 2003 dnes pracuje v kancelářích čtyř budov Městského úřadu Kutná Hora 164 lidí. Jak dříve sdělil tajemník kutnohorské radnice Tomáš Hobl, došlo k poklesu již v dubnu roku 2004. „Počet pracovníků městského úřadu se snížil, když odbor státní sociální podpory přešel pod úřad práce. V pracovním poměru zůstalo sto čtyřicet šest zaměstnanců,“ uvedl.

Je obvyklou praxí, že stejně tak jako na jiných úřadech vytvářejí pracovní místa, podporovaná úřadem práce, takzvaná společensky účelová pracovní místa. Pro letošní rok takto zaměstnají ve své agendě dvě osoby.

Uhlířské Janovice drží organizaci

„Máme určitou organizační strukturu, kterou bychom nechtěli měnit,“ předeslal tajemník uhlířskojanovické radnice. Úředníci tam mají kumulované funkce, takže vykonávají třeba dvě i tři činnosti. Po zrušení živnostenského úřadu ubylo 1,5 úvazku. Zvažuje se zavedení Národního sociálního úřadu, ale obce zatím netuší, jak se jich tato změna dotkne. Nyní působí na městském úřadě dvacet zaměstnanců. Stejně jako na kutnohorském úřadě spolupracují při vytváření míst s úřadem práce. „Záleží na tom, jestli jde například o absolventa nebo zdravotně postiženou osobu,“ podotkl Marhan. Od toho se totiž stupňuje doba, na kterou mohou uchazeče zaměstnat.

Čáslav: úředníky se snaží vytížit

Obdobné zkušenosti má ve svém úřadě i tajemník čáslavské radnice Josef Ruml. Ten je šéfem pětasedmdesáti úředníků a stodeseti například se strážníky a pomocnými pracovními silami. „Počet úředníků se zvýšil o několik málo, když se objevily nové činnosti, které zajišťujeme,“ shrnul s tím, že se snaží, aby počet úředníků klesal a byli dostatečně vytížení. „Každý úředník něco stojí. A nejsou to jen platy, ale například i informační technologie,“ dodal. Položili jsme mu pár dalších otázek o chodu úřadu.

Změnila se nějak otevírací doba?

V poslední době byl zvýšený zájem v souvislosti s technickými průkazy. Zvyšuje se i počet řidičů. Proto jsme zavedli úřední den i ve čtvrtek dopoledne.

Absolvují úředníci v současnosti nějaké kurzy?

Jak se lavinovitě mění zákony, tak musí úředníci absolvovat kurzy. Zákon o úřednících nám předepisuje vzdělávání. V poslední době jich i několik studuje na nejrůznějších soukromých školách.

Je součástí jejich odbornosti i nějaké školení v oblasti psychologie a přístupu ke klientům?

Ano, jistě.

Je znát zásah elektronizace? Dá se říci, že se tím ušetřil počet úředníků?

Některé agendy vedeme v písemné i elektronické podobě. Ta elektronizace nevede k tomu, že by se snižoval počet pracovních míst.

Jaké jsou vaše zkušenosti? Hlasujte v anketě čtenářů ZDE.