Například ve sbírce historických motocyklů jednapadesátiletého František Kysely z Kutné Hory lze objevit Panthera (1927), Triumpha T100 (1946) nebo Nortona ES2 (1960). Majitelé veteránů prostě vylepšují dojem, že Česká republika se kvůli množství zastaralých ojetin a vraků stává smetištěm Evropy.

Jak dlouho se tomuto koníčku věnujete?

Už pětadvacet let. Tak trochu mě k tomu přivedl o deset let starší kamarád Ota Janda. Měl závodní motorku, něco na ní opravoval a já mu pomáhal. Když jsme ji dali dohromady, vyzval mě, ať se svezu. Projel jsem se, na kousku se mi rozklepaly ruce i nohy, ale za týden už jsem měl motorku také.

Který stroj vám nejvíce přirostl k srdci?

Nejčastěji jezdím na Nortonu, ale teď dávám dohromady Triumpha od pana Šmause, který jezdil okruhy. Patnáct let byla historická motorka rozbitá, ale sehnal jsem motor, tak ji opravuji, obnovuji a letos bych se chtěl zúčastnit závodů v Hořovicích nebo ve Dvoře Králové nad Labem. Hodlám to zkusit, dokud aspoň trochu držím pohromadě a mám životní elán, ale nejdřív musím jet do Brna do školy, abych si znova udělal okruhovou licenci. Ta bývala napořád, ovšem nyní platí omezenou dobu.

Jak je těžké sehnat náhradní díly?

Dříve to bylo hodně těžké, ale naštěstí už jsou dávno pryč pionýrské doby, kdy se dědila ometená guma a prohlubovaly se v ní drážky. V současnosti už je k dostání prakticky všechno. Výrobci se zaměřili na nedostatkové zboží a mají například pláště z celého světa různých rozměrů. Takzvané ráfky falcáky se, pokud vím, dovážejí z Číny nebo Vietnamu. A pak samozřejmě existují veteránské burzy. V sobotu prvního března se uskuteční v Chotusicích, kde lze sehnat hodně potřebných věcí.

Když si vyjedete na historickém motocyklu a zastaví vás policejní hlídka, míváte problémy?

Myslím, že je to v pohodě, protože mám motorku v bezvadném stavu, i když v poslední době je na ní dost vidět, že je často v provozu. Bude to chtít další renovaci. Pokud je stroj nádherný, tak si ho policisté jenom prohlédnou, případně se zeptají na nějakou zajímavost. Někteří lidé ale ztratí soudnost, vytáhnou ze stodoly neudržovaného péráka nebo kejvačku z roku 1954 a vyjedou rovnou na silnici. A pak si ještě stěžují, že je policisté šikanují.

Každoročně v Kutné Hoře pořádáte mezinárodní sraz majitelů a přátel historických strojů. Kdy bude ten letošní?

První srpnovou sobotu. Zájemci se podrobnosti dozví už teď na internetové adrese www.sendme.cz/kyadam.

KOLIK VOZIDEL REGISTRUJÍ POVĚŘENÉ ÚRADY

ČÁSLAV
Osobní automobily: 10 069
Nákladní automobily: 661
Autobusy: 14
Motocykly: 780

KUTNÁ HORA
Osobní automobily: 20 635
Nákladní automobily: 2 194
Autobusy: 30
Motocykly: 1 703

CELKEM VOZIDEL: 36 086

Zdroj: Centrální registr vozidel, k 1. 1. 2008