Zastupitel: Vlaky mohou přes Malešice

„Většina rychlíků mohla projet přes Prahu–Libeň a cestující zde mohli být nejméně o deset minut dříve. Pouze pantografy z Prahy, které jezdí každých třicet minut do Českého Brodu a Kolína, by nejezdily z Libně do Běchovic přímo, ale přes Prahu–Malešice. Zvýšila by se propustnost trati směrem do Prahy. Rychlíky by navíc na hlavní nádraží nemusely objíždět a připravovat se na cestu zpět, protože by z Prahy pokračovaly přes Vršovice do Kolína,“ je přesvědčen kutnohorský zastupitel Jiří Klečák, který se problematikou dopravy, nejen té vlakové, dlouhodobě zabývá.

Záležitost spadá do kompetence drah

Krajský úřad, který má na starosti plánování jízdních řádů vlakové osobní dopravy, nás ústy mluvčí Berill Maschekové odkázal na České dráhy. „Tato záležitost není v kompetenci krajského úřadu, ale Českých drah. Vyžádali jsme si podklady z Krajského centra osobní dopravy Praha,“ sdělila Mascheková.

Krajské centrum osobní dopravy Praha (KCOD) zaslalo následující vyjádření:

Kapacita trati je značně omezena

„V úseku Praha–Libeň - Praha–Běchovice probíhá výstavba 3. traťové koleje. Po dobu stavby je k dispozici pouze jedna traťová kolej, čímž je značně omezena kapacita dopravní cesty. Tímto úsekem tak může jet pouze regionální doprava – obsluha zastávek Dolní Počernice a Kyje – a dálková doprava jedoucí do Holešovic, případně dálkové vlaky v pozdně večerních či brzkých ranních časech.

Odklon by se projevil časovou ztrátou

Pokud by osobní vlaky jezdily přes Malešice, znamenalo by to prodloužení jízdní doby prakticky u všech osobních vlaků asi o deset minut, takže například cestující z Úval do Libně by cestovali místo devatenácti minut dvacet devět minut, čili o více jak polovinu déle! Oproti tomu je prodloužení vlaků dálkové dopravy relativně malé, například u rychlíku, který od druhé změny jede přes Prahu-Libeň, se odjezd z Prahy hlavního nádraží posunul pouze o minutu později. Navíc je více než zřejmé, že i tak by se veškerá dálková doprava do tohoto jednokolejného úseku nevešla a některé vlaky by stejně musely jet přes Vršovice.

Přeřazování s sebou přinese zdražení

Rovněž nápad, že by pak rychlíky pokračovaly z Prahy přes Vršovice do Kolína by opět způsobilo vedení vlaků přes Vršovice – tedy to, co pan Klečák kritizuje – vedlo by to však o otočení souprav vlaků a tedy nutnému přeřazování souprav v cílové stanici. To by s sebou přineslo zvýšení finančních nákladů,“ stojí ve stanovisku KCOD.