Oslavy jubilea připravil místní aeroklub ve spolupráci s obcí Zbraslavice, která letos slaví 750 let od svého založení.

„Dopoledne mohli diváci vidět ukázky práce leteckých modelářů, hasičů a zachránařů i statické ukázky letadel, hodinu po poledni přišly na řadu letové ukázky. Po skončení leteckého dne čeká na vytrvalce párty ve velkém hangáru, na které zahraje i skupina Mokrý banditi, ve které působí člen našeho aeroklubu Mirek Malina,“ shrnul průběh oslav předseda Aeroklubu Zbraslavice Pavel Procházka.

Nad hlavami stovek diváků kroužily v horkém letním dni stroje nejenom moderní, ale také létající veterány, například ruský Polikarpov Po – 2 (legendární Kukuruznik), americký T-6 Texan či dřevěný kluzák Z – 23 Honza. Specialitou byly také průlety „letky“ čtyř strojů Let L-200 Morava vyráběných v Kunovicích v letech 58 až 64.

S ruským Kukuruznikem přilétl na letecký den do Zbraslavic pilot Josef „Jo“ Lechner z rakouského Wiener Neustadtu. Zbraslavičtí piloti tento výkon při pohledu na archaický stroj označili za hrdinský.

Sám pilot to ovšem za nic mimořádného nepovažoval a s chutí se dal do povídání o svém létajícím miláčkovi.

„Naše domovské letiště je ve Wiener Neustadtu, asi pětačtyřicet kilometrů jižně od Vídně. Odtud jsem také včera přiletěl. Ve vzduchu jsem byl dvě hodiny a třináct minut, šlo to o něco rychleji, než jsem předpokládal, foukal příznivý vítr. Stroj dokáže létat rychlostí mezi sto čtyřiceti a sto padesáti kilometry za hodinu,“ vyprávěl Josef Lechner a vysypal z rukávu ještě nezbytné technické podrobnosti: „Letadlo, s kterým jsem přiletěl je ruský dvouplošník Polikarpov Po-2, konstrukce z roku 1928. Rok výroby našeho Kukuruznika je 1952, motor je o něco mladší, z roku 55. Byl to jeden ze strojů vyrobených v Polsku. Roku 1992 byl celý stroj kompletně zrekonstruován“.

Prohlédněte si fotogalerii.