„Neexistuje žádný přesný systém jak sledovat návštěvníky, protože nikdo nemá čip na noze, abychom dokázali rozlišit, kdo byl v jednom objektu, kdo byl ve všech. Tady hovoříme o sumáři prodaných vstupenek a ten byl za rok 2012 ke konci září 793 502 kusů, zatímco loni se prodalo 685 580 kusů," řekla Ivana Vopálková z Průvodcovské služby Kutná Hora.
„Skutečně se nám letos dařilo, přišlo podstatně více lidí. Loni to bylo kolem čtyř a půl tisíce a letos již o tisíc víc," potvrdila Marie Milichovská z Hutě Jakub Tasice.
Organizace působící na Kutnohorsku se marketingově spojují dohromady, aby dokázaly čelit nynějším ekonomickým těžkostem a přitáhnout více lidí. K tomu sloužil i projekt „Jeden den nestačí", který se snažil přesvědčit návštěvníky o tom, aby se nebáli Kutné Hoře a okolí věnovat čas i peníze a zůstali zde i několik dní.
Turisté utíkají na noc raději do Prahy
V rámci projektu vzniklo několik brožur v pěti jazycích, ale i například průvodce v Braillově písmu pod názvem „Kutná Hora a okolí všemi smysly" pro nevidící, který navazuje na loňskou brožuru pro lidi postižené.
O problému krátké návštěvnosti se zmínil i starosta Ivo Šance, jelikož město se na mnoha projektech podílí. „Nejde nám pouze o propagaci města, ale i o zlepšení turistického ruchu, zvýšení počtu pracovních míst a hlavně lepší využití turistického potenciálu. V této cestě jsme prozatím ještě na začátku. Přestože všichni působící v oblasti turistického ruchu odvedli ohromný kus práce, stále ještě Kutná Hora není tak ziskovým městem, jak by mohla být. Odvěký problém, prodloužení pobytu turistů, stále trvá," uvedl Ivo Šanc.
Jedním z těchto kroků jsou například i noční prohlídky sedleckého kláštera, které by mohly být rozšířeny na celoroční službu. I toto je jedna z možností, jak návštěvníky přimět strávit noc ve městě.
Podle slov ostatních účastníků tiskové konference byla sezona 2012 úspěšná a vesměs přinesla jak nárůst počtu turistů, tak i navýšení zisků, které bude možno investovat do rozvoje komunikační infrastruktury.