„Ještě je brzy, ale stane se, že tak dva nebo tři dárky přijdou zákazníci vyměnit," popsala situaci v obchodě s hračkami Jana Vintrová.

„Nejčastěji se stane, že pod stromečkem se sejdou dva stejné dárky. Babička třeba koupí bez porady s rodiči hru, která je velmi oblíbená. Lidé potom přijdou hračku vyměnit za něco jiného," uvedla důvody pro výměnu Vintrová.

Často vyměňovaným sortimentem jsou i nejrůznější druhy oblečení. „Samozřejmě se stane, že do obchodu přijdou lidé a chtějí koupit dárek. Oblečení si vyzkouší, ale stát se může vše, a po Vánocích přijdou, že jim nesedí. Samozřejmě jim vyjdu vstříc," uvedla k vyměňování zboží prodavačka Ivana Jeřábková z obchodu Jeans mode. Zákazníky v případě nákupu raději předem informuje, že 
v případě problémů jim ráda zboží vymění.

Podobné zkušenosti mají 
i další obchodníci. Pokud se stane, že dárek z nějakého důvodu nevyhovuje, zákazníkům ochotně vyjdou vstříc. 

Jedním ze sortimentů, kde se lze setkat s vracením, je také elektronika.

„Nám zatím přišel jen jeden zákazník vrátit nevyhovující dárek. Jinak je ještě brzy. Byl to případ, kdy si zákazník vybral přístroj, ale zjistil, že mu nevyhovuje," uvedl k situaci týkající se vracení dárků Josef Dospiva, majitel kutnohorského obchodu s elektronikou. „Když už k nám přijde zákazník, že dárek z nějakého důvodu nevyhovuje, rádi mu vyjdeme vstříc. U každého zákazníka uplatňujeme individuální přístup," uvedl dále Dospiva.

A podmínky k výměně přístroje? Samozřejmě účtenka, vrácení v originálním obalu a v neposlední řadě také nepoškozenost přístroje. Stejné zásady uplatňují i ve všech ostatních dotázaných obchodech.

Výjimku tvoří drogerie 
U Čermáků. I tam mají s vracením a výměnou zboží po Vánocích své zkušenosti. „Letos nám sem zatím přišel pouze jeden zákazník. Zakoupil jako dárek parfém pro manželku, které ovšem více vyhovuje jiná vůně. Beze všeho jsme jí tedy umožnili přijít si parfém vyměnit za jiný, vyhovující," uvedla k problematice vracení a výměny dárků majitelka Věra Čermáková.

Zároveň uvedla, že v jejím případě ani nepožaduje předložení účtenky o zakoupení. „Ono na tom nesejde. Pokud vidím, že zákazník si zboží zakoupil a chce ho vyměnit, ráda mu vyjdu vstříc," uvedla Čermáková dále.

Jako jeden z důvodů, proč lidé v dnešní době darované věci příliš nevracejí a nemění, uvedli obchodníci především možnost nákupu přes internet.
„Lidé si sem často přijdou vyzkoušet parfém, ale nakonec si ho koupí pomocí internetu, kde je vyjde koupě samozřejmě levněji," uvedla k tomuto důvodu Věra Čermáková.

Dobrá zpráva závěrem: v Kutné Hoře zákazníci nakupují zodpovědně, protože je počet vrácených nevyhovujících dárků minimální.
„Mně se ještě nestalo, že bych musela nějaký dárek po Vánocích vracet. Tam, kde si nejsem jistá, zda se dárkem strefím do vkusu nebo odhadnu správnou velikost, bych si nikdy netroufla dárek koupit bez vyzkoušení," uvedla dotázaná Božena Marhanová.