Na to by ovšem musel přistoupit jak státní podnik, který lávku vlastní, tak i zastupitelstvo města. Pokud by se totiž město stalo novým majitelem, bude se muset postarat o údržbu i provoz. „Každopádně je nezbytné důkladně promyslet všechna pro a proti, než bychom k tomuto kroku přistoupili. Spravovat takový objekt totiž není ani snadná a už vůbec ne levná záležitost,“ zdůraznil starosta Jaromír Strnad s tím, že i přesto chce se Správou železnic jednat. Výsledek si prý ale netroufá předjímat.
Správa železnic naproti tomu opakovaně uvedla, že s lávkou přes trať už nepočít, protože nový podchod bude navíc bezbariérový. „Ponechání stávající lávky je tak nadbytečné, byla by také v kolizi s novým uspořádáním kolejiště,“ vysvětlila důvody plánované demontáže lávky mluvčí Správy železnic Nela Eberl Friebová. Podle Tomáše Ouředníka z komise pro kulturu, spolkovou činnost a cestovní ruch by ale s lávkou zmizel i kus čáslavské historie. O tom, že nádraží překlenovala už v roce 1918 svědčí například stará pohlednice z té doby. „To je úctyhodných 105 let. My jsme pro modernizaci nádraží, ale osud lávky nám také není lhostejný,“ říká Tomáš Ouředník.
Na sociálních sítí proto v minulých dnech společně s fanouškem železnice Martinem Žipkem spustili anketu, jejímž cílem je zjistit, jak se k plánované likvidaci lávky staví obyvatelé města a zda jsou ochotni aktivně se zapojit do její záchrany. Vedení města podle starosty Strnada snaze lidí zachránit oblíbenou lávku rozumí a souhlasí, že železná dominanta k Čáslavi bezesporu patří. „Chtěl bych ale prozatím všechny ujistit, že ani současný majitel lávky neplánuje její likvidaci v nejbližším období, na jednání a řešení tohoto problému je tedy stále dostatek času,“ dodal starosta.
CO TAKÉ ZAZNĚLO V ANKETĚ OD ČÁSLAVÁKŮ
- Chodili jsme tam jako děti koukat na vlaky, chodila jsem tam i já s dětmi a bude se tam chodit koukat na vlaky stále.
-Přes most chodí spousta lidí do práce, k doktorce, studenti na praxi a také tam bydlí. Ne každý má rád podchody a bojí se tam chodit. Proto bych zachovala i možnost jít přes most. Jinak budou lidé vyhledávat cestu přes koleje.
-Není mi znám jediný relevantní důvod proč by měla být tato krásná technická památka stržena. Nebořme staré stavby, opravujme je a pečujme o ně. Naši potomci nám poděkují.