Jak řekl Pavel Truxa ze středočeské policie, žádná vážnější dopravní nehoda se neodehrála.

Řidiči si přesto své na Kutnohorsku vytrpěli a policisté zaregistrovali dvě dopravní nehody. „Nejprve osobní vozidlo nabouralo do plotu v obci Zbýšov na Čáslavsku. V druhém případě v Čáslavi zjistil majitel zaparkovaného osobního vozidla v ulici Jeníkovská, že je nabourané. Vozidlo naboural neznámý řidič, který z místa ujel," řekla mluvčí kutnohorských policistů Vendulka Marečková.

Ta také doporučila všeobecnou opatrnost. „Řidiči musí přizpůsobit svoji jízdu stavu vozovky a dodržovat pravidla pro přezouvání pneumatik, stejně jako užívání sněžných řetězů," uvedla. Kromě toho není na místě přeceňovat své řidičské schopnosti, dodržovat bezpečnou vzdálenost od jiného vozidla, před jízdou pečlivě očistit skla na svém vozidle a podobně.

Středočeští hasiči zasahovali u několika menších karambolů. Například v Choťovicích, kde auto spadlo do potoka, naštěstí byl řidič v té době mimo vozidlo, takže se mu nic nestalo.

„Řešili jsme dvanáct zásahů, převážně lehké dopravní nehody a většinou odstraňování spadaných stromů na silnice," řekla Dagmar Zemanová z odboru krizového řízení kolínských hasičů.

Situace byla ale velice vážná na železnicích. Jak řekl Jakub Ptačinský, mluvčí Správy železniční dopravní cesty, mrznoucí déšť pokryl trakční vedení téměř po celé republice, nevyhnulo se to ani Kutnohorsku a sousednímu Kolínsku. Zkráceně řečeno, co jezdilo na elektřinu, přestalo fungovat. Jezdily pouze dieselové mašiny.

Vše by se mělo podle meteorologů v našem regionu zlepšovat, mrznoucí déšť by se měl přesouvat nad Moravu. „Problém je, že neexistuje nástroj, který by očistil trakční vedení od ledu. Kromě toho jsou zalité a vyzkratované trafostanice, naši lidé na nich pracují, prioritou je obnova sítě," vysvětlil. Kde je podle jeho slov k dispozici dieselová lokomotiva, tam vlaky jezdily. Kde nebyly, tam nastal problém, že vlaky nemohly vyjet. „Sehnat náhradní autobusy je problém, protože takový rozsah není volně k dispozici," dodal mluvčí SŽDC.
Vlaky tak nabíraly obrovská zpoždění, některé nejely vůbec. „Dálkovou dopravu přes Kolín ovlivňovala situace na Moravě a v Praze, řada vlaků byla odřeknuta," řekla mluvčí Českých drah Radka Pistoriusová.

Příměstskou dopravu podle jejích slov ovlivnila zejména Praha, kde byla velká námraza. „Provoz vlaků je omezen, doporučujeme cestujícím jiný způsob dopravy, nemůžeme garantovat všechny spoje tak, jak jsou cestující zvyklí," dodala. Odřeknuté byly i osobní vlaky, některé jely jen část trasy, například z Prahy jen do Českého Brodu, nikoli až do Kolína.

„Na trati mezi Kolínem a Uhlířskými Janovicemi byly dva spoje odřeknuty, protože motorové soupravy se použily na vedení páteřních vlaků v okolí Kolína," dodala Radka Pistoriusová.

Lidé se nemohli dostat do práce

Řada lidí měla problém dostat se do zaměstnání. Jestliže pracují u největšího zaměstnavatele v regionu – automobilky TPCA – byl jim pozdní příchod omluven. „Pokud dají o svém zpoždění vědět, máme samozřejmě pochopení," řekl mluvčí Radek Kňava. „Nicméně nemáme výrazné problémy, že by se nám lidé nedostávali do zaměstnání. Většina dojíždí auty a silnice nebyly nesjízdné," dodal.
První letošní silnější projev zimního počasí zvládla Krajská správa a údržba silnic Středočeského kraje podle mluvčí kraje Nicole Mertinové bez větších potíží. Všechny silnice v kraji byly sjízdné se zvýšenou opatrností. Pouze silnice č. II/113 mezi Mukařovem a Doubravčicemi byla několik hodin uzavřena kvůli pádu několika vzrostlých stromů.

„Řidiči si musí uvědomit, že svou jízdu musí přizpůsobit stavu vozovky. Silničáři nemůžou být vždy na všech místech a následky kalamity odstraňují postupně," řekl hejtman Středočeského kraje Miloš Petera.

Středočeská správa a údržba silnic zajišťuje a koordinuje zimní údržbu silnic I., II. a III. třídy. Zimní období je podle zákona stanoveno od 1. listopadu do 31. března, kdy dispečink bude nepřetržitě sledovat sjízdnost silnic a vývoj počasí a vysílat do terénu údržbová vozidla.

K dispozici je 253 sypačů

K dispozici má na letošní zimu celkem 253 sypačů s radlicí, 161 traktorů se závěsnou radlicí a 12 sněhových fréz. Pro kalamitu je sjednána pomoc u zemědělců, stavebních firem a živnostníků, kteří mají nakladače a traktory s radlicí. „Člověk jel s velkou dávnou opatrnosti, ale silnice byly dobře sjízdné, neměla jsem problémy," popsala řidička včerejší cestu mezi Kutnou Horou a Kolínem. „Jen byl poněkud náročnější odjezd – klasické zimní obtíže aut parkujících venku. Byly zamrzlé zámky, takže následovalo nahřívání klíče zapalovačem, pak lehký zápas s centrálním zamykáním, které jako by si dávalo ranní rozcvičku, a nakonec nutnost vydobýt auto z ledové krusty. Byla dosti pevná, skončilo to se zlomenou škrabkou," dodala.