Na vině jsou podle místních těžké náklaďáky, které doslova „zahučí“ do jakékoli díry na vozovce, obzvlášť když ještě navíc překračují rychlost.

Za trhliny lidé viní otřesy ze silnice

Kutnohorský stavební úřad nechal vypracovat posudek statika. „Posudek říká, že to není způsobeno dopravou, ale zcela bezpečně špatným založením těch staveb,“ přiblížil starosta Ivo Šalátek. Lidé jsou však jiného názoru a uvažují o zadání nezávislého statického posouzení. Ve svých domech pozorují obrovské trhliny, které se zvětšují s houstnutím nákladní dopravy. Další obyvatel připouští, že své hraje nejen nákladní doprava, ale také jílové podloží kopce, které sesedá. „Je to neúnosné. Stále se to stupňuje,“ zdůraznila Vendula Fürstová jejíž dům, ale hlavně klidný spánek otřesy trpí. „Když byla silnice kvůli sedlecké pouti uzavřená, tak to bylo dobré,“ dodala rozčilená Malíňačka.

Mýto přivedlo více kamionů

„Od nového roku ta doprava ještě přibyla,“ zdůraznil Jaroslav Hanuška. Právě zavedení placení mýtného na českých dálnicích vyhnalo některé dopravce na nezpoplatněné silnice první třídy.

Zeptali jsme se správce silnice

Na průchodnost navrhovaných řešení jsme se informovali u správce komunikace, Ředitelství silnic a dálnic. O odklonu dopravy těžší než sedm tun jednají. „Problém je s tím, že by tak musely jezdit po objížďce i autobusy, které mají dvanáct tun,“ poznamenal Miloš Veselý z ŘSD. S policií konzultují i možnost omezení rychlosti na méně než padesátku. „Na těch jedničkách to ovšem bývá problém,“ podotkl Veselý.

První krok! Radar pohlídá rychlost

„Domlouvali jsme se ještě s policií, že by se tam provádělo měření dodržování rychlosti se zaměřením hlavně na nákladní dopravu,“ přislíbil starosta.

Po pár minutách u I/2 začnou brnět uši

Bydlet u hlavního tahu opravdu není žádný med. Po pár minutách strávených v těsné blízkosti cítí člověk velmi nepříjemný nervózní pocit. Není slyšet „vlastního slova“. Snažím se křičet, aby mě ostatní slyšeli. Z vysoké hlučnosti mi zaléhají uši. „Byli tu měřit hlučnost a ta je překročená,“ poznamenala obyvatelka jednoho z domů. V celostátní soutěži by tak mohli systémem šťastného losu být mezi vybranou ulicí, kde jejím obyvatelům nainstalují speciální okna chránící domácí před nesnesitelným hlukem z ulice. Po pár minutách, kdy mě na úzké ulici těsně míjí vozy, pár možná rychleji než devadesátkou, mám nepříjemný pocit a držím se blíže u domů.

OTÁZKA DNE: Jak vnímáte situaci u hlavní silnice?

Dalibor Hubička, 59 let, automechanik: Nejhorší je to ve tři ráno, když ten náklaďák naletí do díry. Já se jim snažím vyhýbat. Teď to opravili a je to trochu lepší. Jinak ta doprava je tu moc hustá. Kolikrát čekám i deset minut než vyjedu s autem.

Dáša Dusová, 45 let, učitelka: Je to o něco lepší, když se opravily ty díry. Ale jak dlouho to bude trvat? I kdyby se dodržovala padesátka, tak ty vibrace zůstanou. Když opravovali a uzavřeli jeden pruh, tak to byl balzám na nervy.

Libor Frecer, 44 let, strojník: Je to katastrofa. Kdyby dodržovali náklaďáky rychlost, tak to není tak zlé. Stačilo by jediné, aby tady policisté měřili. Kdyby si tu dvakrát týdně stoupli, tak na tom určitě vydělají.

Místní navrhují

- měření – MP nebo stabilní radar s kamerou
- retardér
- snížení rychlosti na 30
- měli udělat odbočku na obchvat před Malínem
- mýtné na silnicích číslo jedna
- tunel