Obyvatelé města mohou nyní vidět velkou konstrukci, kterou spojuje celkem šest polí s rozpětím 149 metrů. Například rozpětí na sedlecké straně mezi silnicí a pilířem číslo 1 je 20 metrů, prostor nad železniční tratí pak sčítá celkem 28 metrů a prostor mezi pátým a šestým pilířem na malínské straně činí 17 metrů.

Při pohledu na konstrukci by mohlo někoho napadnout nadjezd přejít. To by se ale mohlo ošklivě vymstít. Protože se ale jedná stále o stavbu, platí zde stále zákaz vstupu. Přesto už tato myšlenka napadla třeba Stanislava Horáka z Kutné Hory.

„Jezdím vlakem do Kolína, a proto od začátku sleduji, jak demolice i stavba malínského mostu pokračuje. Bavili jsme se s kamarády, že už by se dal určitě most už teď přejít. Nebylo by to ale bezpečné a určitě do toho nepůjdeme,“ řekl Horák.

I když se nyní citelně ochladilo, stavaři na malínském mostě dále pracují. „V listopadu se budou osazovat ložiska mostu, a uskuteční se také ukládka armatury příčníků, spřažené desky a jejich betonáž,“ upřesnila Nina Ledvinová. Poté již dojde k instalaci a aktivaci kabelů.

Termín dokončení malínského nadjezdu je konec roku 2018. Pohled na velkou konstrukci mezi obyvateli města vzbuzuje naději, že by mohl být nadjezd hotový i dříve. Šíří se zpráva, že by mohl být otevřený už v září. Kutnohorská radnice ale tuto informaci nepotvrdila.

„ŘSD postupuje podle harmonogramu, který je přesně stanoven,“ poznamenal místostarosta Kutné Hory Josef Viktora. Téměř totožné vyjádření padlo i ze strany ŘSD. „Celkové dokončení stavby a zahájení provozu je stále plánováno nejpozději na konec roku 2018,“ potvrdila Nina Ledvinová.

Neznají výsledky

I když stavba postupuje, jak má, občanům Malína přidává starosti. Stále živé jsou zde obavy z toxického arsenu, který byl obsažen v náspech starého mostu. Kvůli němu podstoupily desítky lidí z Malína biologický monitoring.

Části obyvatel jej zaplatila kutnohorská radnice. Jen 25 lidem z takzvaného ochranného pásma, kteří byli v těsné blízkosti stavby, pak platilo monitoring ŘSD. Někteří lidé již své výsledky znají a spokojení s nimi rozhodně nejsou, protože některým se hodnota arsenu v těle zvýšila.

Lidé z ochranného pásma pak výsledky dokonce dodnes neznají. „Výsledky a vyhodnocení etap bylo předáno na Krajskou hygienickou stanici Středočeského kraje,“ řekla Ledvinová.

Veřejnost bude s výsledky biologického monitoringu seznámena na veřejné prezentaci výsledků monitoringu, kterou uspořádá radnice ve spolupráci s Krajskou hygienickou stanicí Středočeského kraje. Aktuálně se řeší termín veřejné prezentace. Zatím není dané pevné datum, ale uskutečnit by se měla ještě letos.

Výluky na železnici

S budováním nového mostu v Malíně, který by měl mít podle plánů životnost sto let, což je dvakrát více, než měl původní most, byly v uplynulých měsících spojeny noční výluky železniční dopravy. Ty poslední se uskutečnily na přelomu října a listopadu.

„Ve zbývající části tohoto roku nejsou další výluky naplánovány,“ řekla mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Nina Ledvinová. V příštím roce by se měly konat pouze výluky, při které dojde k demontáži lávky, díky které se nyní mohou lidé dostat pešky z Kutné Hory do Malína.