Rada města bude o požadavku AVE jednat už ve středu 11. ledna. Podle některých diskutujících je proto právě teď potřeba dát radním jasně najevo svůj nesouhlas.

Ošetření raněného v rámci modelové situace
Bojová zóna na Kutnohorsku. Navštívili jsme výcvik zdravotníků z Bachmutu

„Je třeba investovat do recyklace, případně rekultivace té hory. Navíc nějakou kapacitu ještě aktuálně skladka má a není třeba ji rozšiřovat. Další návoz odpadu není ideální řešení a je třeba, aby o tom občané města radnici informovali,“ uvedla ve svém komentáři Ilona Nezbedová, která také vyzvala Čáslaváky, aby představitele města kontaktovali.

Výzva občanům: Pište, volejte

„Pište, volejte, žádejte jasné odpovědi a deklarace postojů,“ souhlasí další z diskutujících. Jiný píše: „Skládku je potřeba utlumit, ne zvětšovat. Odpad se musí likvidovat ve spalovnách a skládku za městem definitivně uzavřít.“

Většina obyvatel města další zvětšení skládky odmítá. Někteří dokonce upozorňují, že pokud radní záměr AVE podpoří, sepíší protestní petici.

Koncert kapely Nezmaři v Nových Dvorech u Kutné Hory, 6.1.2023.
Foto: U Hájků přivítali folkovou legendu. Publikum si zpívalo s kapelou Nezmaři

O tom, že se AVE chystá rozšířit skládku, se obyvatelé města dozvěděli z úřední desky, kde byla těsně před Vánoci vyvěšena dokumentace EIA, posuzující vliv záměru na životní prostředí. Nyní běží lhůta, během které mají všechny zúčastněné strany vyjádřit své stanovisko.

Kapacita vyšší o dva miliony kubíků

Skládka by se měla zvětšit o téměř 12 hektarů plochy a současně navýšit svou kapacitu o dva miliony kubíků odpadu.

„AVE zvyšuje životnost skládky a ve chvíli, kdy navyšujeme životnost, musíme skládku rozšířit a navýšit její objem. Neznamená to ale, že by se zvýšil počet odpadu nebo množství aut, které ho vozí," uvedla už dříve mluvčí společnosti AVE Pavla Ivácková v reakci na prvotní obavy lidí, že dojde k nárůstu dopravy ve městě.

S tím ale nesouhlasí opoziční zastupitel Martin Horský, podle kterého znamená rozšíření skládkovacího prostoru jednoznačné navýšení objemu odpadu. Poukazuje přitom na konkrétní čísla přímo v dokumentaci EIA, kde se například uvádí, že za stávajícího stavu se počítá se 182 jízdami s odpadem za den, po navýšení kapacity skládky to bude 380 jízd.

Drive-in volební stanoviště. Ilustrační foto.
Volit prezidenta lze i s covidem: buď z auta u hasičů, nebo i doma

„Ta hromada se prostě rozšíří. Ona neporoste nahoru, protože jsou dané limity už kvůli letišti, ale bude masivní a mnohem větší,“ řekl Horský.

Současně ale zdůraznil, že je i v otázce skládky nutné zvážit všechny pro a proti – tedy i fakt, že město bude za ukládaný odpad inkasovat peníze do své kasy.

To potvrzuje i starosta města Jaromír Strnad, který upozorňuje na skutečnost, že právě díky skládce si město může dovolit účtovat lidem za svoz odpadu 570 korun ročně.

Převážení odpadu jinam by bylo nákladné

„Někde ten odpad likvidovat musíme. Ano, bylo by jistě populární bojovat za uzavření skládky, ale lidé si musí uvědomit, kolik je potom svoz odpadu bude stát, pokud ho začneme vozit jinam,“ řekl starosta. Město by nejdříve muselo postavit spalovnu a poté zavřít skládku.

Podle obyvatelky města Jany Obořilové reagovali dosud na dotazy Čáslaváků tři ze sedmi radních. „Víceméně mi bylo sděleno, že neznají podrobnosti a že rada města určitě nebude nic schvalovat, ale poslechne si zprávu odboru životního prostředí,“ uvedla a dodala, že starosta se na poslední schůzce zavázal, že o stanovisku odboru životního prostředí bude občany informovat.