Celkem je nyní v republice 364 pošt Partner, z toho na Kutnohorsku jsou čtyři.

V Miskovicích, Úmoníně, Křeseticích a Horušicích jsou nyní provozovateli pošt samy obce. Ač projekt starostové vesměs považují za dobrou myšlenku, poukazují zároveň i na řadu nedostatků. „Hlavním důvodem zřízení pošty Partner v naší obci bylo to, že ze strany České pošty stejně hrozilo, že k podobnému kroku dříve či později dojde. Česká pošta však byla ochotná přenechat provozování pošty prakticky komukoliv,“ popsal starosta Miskovic Marek Holinka.

Projekt totiž pracuje s konceptem, že poštu v obci může provozovat buď sama obec, nebo někdo další v rámci svého podnikání. Podobně přístup ze strany České pošty vnímá i starosta Úmonína Miroslav Filip, kde Pošta Partner funguje od začátku tohoto roku. Ten se už dříve vyjádřil, že jednání probíhala ve stylu, že pokud obec do nového projektu nepůjde, pobočka bude v obci zrušena. To ale tiskový mluvčí České pošty odmítl. „Česká pošta nebude uzavírat své pobočky,“ uvedl Matyáš Vitík s tím, že pošta má povinnost zajistit v dané lokalitě poštovní služby a lidé se tedy nemusí obávat, že by v jejich obci provozovna, která poskytuje poštovní služby, zanikla. Miskovický starosta ale upozornil i na další nedostatek projektu. Tím je personální obsazení.

Ačkoliv se obci zaměstnance sehnat podařilo, problém nastane ve chvíli, kdy onemocní nebo bude chtít mít dovolenou. „Dle smluvních podmínek s Českou poštou nemůžeme provozovnu zavřít ani na den. To mi přijde zvláštní. Po menších partnerech vyžaduje něco, co sama nedodržovala. Její vlastní pobočky jsou z důvodů dovolených někdy zavřené i týden,“ řekl Holina.

ZÁSKOK JE PROBLÉM

Na stejný problém narážejí také v Horušicích, kde Pošta Partner funguje více jak rok. „S projektem jsme spokojení, ale personální obsazení je problém,“ potvrdila starostka Horušic Jaroslava Horušic. Nejenže podle ní pobočku, kterou obec provozuje, zavřít nemohou, problém je i s případným „záskokem“. „Záskok se musí proškolit. Pokud však zastupuje třeba jen dvakrát do roka, proběhne mezi tím celá řada aktualizací v systému, které už dříve proškolený záskok ovládat nebude,“ vysvětlila Radovnická.

Tiskový mluvčí České pošty k tomu uvedl, že poštovní služby musí být zajištěny podle platné legislativy, tedy i během dovolených. „Nejčastějším způsobem řešení je zástup pracovníka, který čerpá dovolenou. Toto zajišťuje provozovatel,“ doplnil Vitík.

Velkou výhodu má v tomto ohledu obec Křesetice, kde Pošta Partner funguje od nového roku. „Jedna proškolená zaměstnankyně odešla na mateřskou dovolenou a místo ní nastoupila jiná. Pokud onemocní, nebo chce mít dovolenou, zastoupí ji právě paní na mateřské dovolené,“ uvedla starostka Křesetic Marie Jirků. Ta je jinak se službou v obci spokojená. „Už jsme si zvykli,“ řekla.

ROZŠÍŘENÍ SLUŽEB

Pošta Partner má i svá pozitiva. „Výhodou jsou například rozšířené služby a otvírací doba,“ uvedla Markéta Veselá, která bude mít Poštu Partner na starosti v Miskovicích. Podle ní rozšířili otevírací dobu z původních šestnácti na současných třicet hodin týdně. „Budeme zajišťovat i podatelnu úřadu. To bude přínosné pro obyvatele, kteří pracují na úřadech a v běžný úřední den si nic nezařídí. Budeme mít proto otevřeno i mimo úřední dny, ve čtvrtek až do 17 hodin,“ doplnila Veselá.

Pošta Partner je plnohodnotnou alternativou pošty. Rozdíl spočívá v tom, že je provozována třetí osobou, nikoli Českou poštou. Z hlediska poskytovaných základních poštovních služeb není mezi pobočkou a poštou Partner žádný rozdíl.

Pošta Partner poskytuje všechny základní služby, tj. příjem a výdej listovních a balíkových zásilek, příjem a výplatu poštovních poukázek, vybrané bankovní služby, výplatu důchodů, SIPO, prodej poštovních cenin a zboží, prodej kolkových známek a vybrané služby, jako jsou například On-line dobíjení předplacených SIM karet, prodej losů okamžitých loterií, prodej dálničních kupónů a volný prodej tisku.