„Adaptace poslední severního křídla a štábní budovy bude stát 138 milionů korun a z velké části se nám financování podařilo zajistit z evropských zdrojů. Rekonstrukce, kterou navrhli architekti z Atelieru M1, bude hotova za šedesát týdnů,“ řekl Michal Borecký z referátu regionálního rozvoje Krajského úřadu v Praze.
Hejtman David Rath zdůraznil osobní vztah k historické památce: „Rekonstrukci jezuitské koleje jsem si dal jako svůj osobní závazek – že ji do konce volebního období musíme dokončit. Dnes věřím, že se tady příští rok při oficiálním otevření sejdeme,“ uvedl.
Původně barokní stavba koleje i štábní budova zažily za dobu své existence velké peripetie.
“ Kolej a hlavně štábní budova sloužily desítky let armádě a vojsku, prošly mnohými, často hodně necitlivými, zásahy a nelze je už zcela vrátit do čisté barokní podoby. Není to ani naší snahou. Tou je ale návrat k podobě, ve kterém byly v 18. století. Zároveň tím i dokázat, že i dnes se dá pracovat postupy, kterými pracovali řemeslníci tenkrát. Kdy dílo mělo cit a duši,“ řekl architekt Pavel Joba, který na projektu s kolegy pracoval.
V září letošního roku začne definitivně poslední část obnovy areálu – dolní zahrady.
„V případě této zahrady jde o zvlášť zajímavou práci. Bude se tvořit úplně nově, protože nikdy na tomto místě zahrada nebyla. Prostor fungoval spíš jako technický dvůr a štěpnice, proto měli autoři a tvůrci projektu vlastně úplně volnou ruku a mohli popustit uzdu své fantazii. “ dodal David Rath.
Hosté nakonec spolu s ředitelkou Galerie Středočeského kraje, která v Jezuitské koleji sídlí, Zuzanou Šorfovou, prošli celé staveniště , včetně půdy, kde se budují konferenční sály .
Mezi jinými je zaujaly i fragmenty fresek, které na chodbách zůstaly a zůstanou zachovány. Doklady o dějinných zvratech – fresky s s husitskými, partyzánskými náměty, či zářivou socialistickou budoucnosti zůstanou na zdech jako memento i do budoucnosti – v opravené podobě koleje.
Autor: Ivana Kučerová