Co je ale horší, v červenci 2017 policie neeviduje žádné úmrtí v důsledku dopravní nehody, zatímco letos v červenci na silnicích v okrese zemřeli dva lidé. Také způsobené škody jsou o milion a půl větší. Vysoké teploty zkrátka ovlivňují chování řidičů a to i v případě, že mají v autě klimatizaci.

„Naši řidiči jezdí výhradně klimatizovanými vozy, ale i tak na ně slunce působí a ovlivňuje jejich chování, fyzickou i psychickou kondici. Řidičům proto připomínáme, aby dbali na zvýšený pitný režim a odpočinek,“ uvedl dopravní ředitel kamionové dopravy Trans Jiří Klubal.

To řidiči autobusů na Kutnohorsku jsou na tom o něco hůře. Na okrese totiž stále jezdí i vozy bez klimatizace. „Máme i neklimatizované autobusy. V rámci obnovy vozového parku ale postupně doplňujeme vozy výhradně s klimatizací. V současných vedrech dáváme řidičům nápoje zdarma a nabádáme je k dodržování pitného režimu,“ uvedl tiskový mluvčí společnosti Arriva Roman Herden.

Jenže strávit celou pracovní dobu v neklimatizovaném autobuse je leckdy k nevydržení. Řidiči se s vedrem proto vyrovnávají po svém. „Jezdíme s otevřenými předními dveřmi, u sebe máme lahev s vodou, někdy si na tělo dáváme mokrou košili,“ uvedl řidič autobusu z Kutnohorska.

Jenže ani profesionální řidiči menších aut, kteří jezdí v rámci republiky, to nemají úplně snadné. „Jezdím klimatizovaným autem, takže horko v autě nemám. Pro mě je nejhorší, že je vedro i v noci a člověk tak má nekvalitní spánek a před jízdou si neodpočine tak, jak by potřeboval,“ uvedl Richard Karban z Uhlířských Janovic s tím, že se při jízdě pravidelně střídají s kolegou.

To ostatně doporučuje i sama policie. „Řidiči by v tomto počasí měli především zohlednit své řidičské schopnosti, ale také svůj zdravotní stav. V žádném případě by neměli podceňovat únavu a dopřát si pravidelné přestávky, pokud jedou ve dvou, tak se za volantem pravidelně střídat,“ uvedl David Votroubek z kutnohorského dopravního inspektorátu s tím, že pokud je to jen trochu možné, je lepší cestu v těchto úmorných vedrech odložit.

Podle kutnohorské policejní mluvčí Vendulky Marečkové je také důležitý dostatek tekutin, řidiči by za volant vůbec neměli usedat bez lahve s vodou. „Nejlepší je čistá voda. Pak také platí známé doporučení, že by řidiči měli myslet za ostatní účastníky silničního provozu, kterými jsou třeba i chodci. I na ně totiž vysoké teploty působí a nejlepší postojem je situaci na silnici předvídat,“ uvedla.

Podle ní je také dobré pamatovat na to, kde a jak nechají řidiči auto zaparkované. „Řidiči by měli stínit pneumatiky a používat na ně speciální přípravky proti žáru, používat odrazová stínidla tak, aby se vozidlo nepřehřívalo a nenechávat ve voze věci, kterou mohou explodovat, například zapalovače,“ upozornila Vendulka Marečková.

Na možná rizika upozorňuje také mluvčí středočeské záchranky Petra Effenbergerová. „O prázdninách vyjíždí na silnice mnoho svátečních řidičů. Nejsou zvyklí na provoz, často nedokážou odhadnout své schopnosti. V letním horku se každý řidič mnohem rychleji unaví a ztratí na ostražitosti. Jakmile za volantem pocítíte únavu nebo slabo z přehřátí, zastavte, nadýchejte se čerstvého vzduchu, napijte se, nebo si i na chvíli zdřímněte,“ uvedla Effenbergerová.

Statistika dopravních nehod - ÚO PČR Kutná Hora
červenec 2018: 63 dopravních nehod
červenec 2017: 58 dopravních nehod

červenec 2018: 5 dopravních nehod s alkoholem, 15 lehkých zranění, 1 těžké zranění, 2 úmrtí
14 lehkých zranění
červenec 2017: 4 dopravní nehody s alkoholem, 14 lehkých zranění, 1 těžké zranění , 0 úmrtí

červenec 2018: 4 795 600,-Kč celková škoda
červenec 2017:3 303 500,-Kč celková škoda