Máte takovéto prohlídky často?
Vlastně je to moje první komentovaná prohlídka. Nápad nevzešel ode mě, ale od pana Moravce. Velice jsem se na ni těšil.

Jaké obrazy převážně malujete?
Zde převažují především akryly, i když je zde i několik akvarelů. Nejsou tu žádné oleje, se kterými bohužel již nepracuji. Kdysi jsem s nimi maloval, pigment je ředěn prostředky na bázi oleje a pracuje se s nimi dobře. Pro mě to mělo dvě nevýhody, za prvé ty barvy strašně pomalu schnou a já jsem netrpělivý malíř. Za druhé ten terpentýn sice napoprvé voní, ale když s ním máte pracovat několik hodin, nedělalo mi to dobře. Akryly jsou ředěné vodou a pracuje se s nimi lépe a rychle schnou.

Jakou používáte techniku?
Obrazy vznikají na sololitu a jen pár jich je na plátně. Sololit zdrsňuji a na něj, aby malba byla plastická, vrším vrstvu tmele. Zvláštní na tom je, že jakmile spojím dvě části tmelu, tak mám jen asi patnáct minut na vytvoření základní kostry obrazu. Pomocí špachtlí a nebo silikonových štětců, které nenabalují barvu, tak vytvořím obraz. Tedy musím již před malbou mít hotovou představu, plán a všechno. Musím pracovat rychle, což je výhoda, je to sice stresující, ale jakmile má člověk nějaké překážky, tak ty mohou být kreativní. Takže celý obraz je vlastně taková moje metoda, na kterou jsem si přišel sám, nikde jsem ji neokopíroval, i když možná někde patentovaná je.

Práce s tmelem, ale také není jednoduchá?
To ano, tímto jsem si ještě více zkomplikoval život, jelikož tmel je mnohem horší než terpentýnové barvy a je to velice agresivní zápach. Pracuji ve sklepě a stačí projít dveřmi do bytu a je to cítit po celém bytě, občas je i z toho i žena nešťastná a teď si v tom zkuste pracovat několik hodin, to není jednoduché.

Když doděláte strukturu, co následuje?
Celý obraz se koloruje a struktuře se dodává barvami tvar. Díky této struktuře tam vznikají různé prostorové stíny a různé efekty. To je tím, že materiál vlastně pomáhá. To mám také hrozně rád na akvarelu a vysvětloval jsem to i svým žákům, že ten kumšt spočívá v tom využívat té síly, která vám jde naproti, vypozorovat, co materiál dělá a to přijmout. Krásné věci, jak se barvy rozpíjí například ve vodě, to pak vlastně pracuje za vás. To samé je u mnou používané techniky.

Co vytváří vaši inspiraci?
Příroda, která mě obklopuje, a pak u obrazu není nic moc třeba vysvětlovat. Inspiraci beru například z aleje stromů, která v nynější době hýří překrásnými odstíny. Podzimní barvy jsou pro mě velice příjemné, mnohem více než například nudnější barvy léta i ostatních období. Mnohdy se i musím krotit, abych také zkusil malovat jiné období, aby to nebylo tak fádní. Rád maluji stromy, staré stromy, jsou krásně tvarované, nejsou pravidelné, jsou takové různé. Jsou důležité i po stránce kompoziční i estetické, ten strom obrazu dodává rozměr. Snažím se, aby příroda nebyla namalovaná doslovně a člověk si tam mohl něco i domýšlet. Mám hrozně rád staré i zahrady, domy i lidi, protože se za nimi skrývají příběhy.

Kolik jste již namaloval obrazů?
Od doby, co je počítám, což je asi posledních pět let, předtím jsem si záznamy nevedl, by jich mělo být něco kolem osmi set padesáti a další stále přibývají. (úsměv)