Jen stěží byste hledali v Čechách region, který nemá vlastní malé letiště, na kterém vám vaši touhu po pohledu na svět z ptačí perspektivy rádi splní.

LÉTAJÍ UŽ OSMDESÁT LET

Jedno z nejfrekventovanějších malých letišť na Kutnohorsku se nachází ve Zbraslavicích. Provozovatelem veřejného vnitrostátního letiště a letecké školy AZ-Air je zdejší Aeroklub Zbraslavice.

Zájemci zde mohou získat téměř všechny kvalifikace potřebné pro řízení motorových letadel. Letecká škola funguje od roku 2002 a dnes vychovává jak sportovní motorové piloty, tak profesionální piloty dopravních letadel.

Hodinový pronájem letounu pro výcvik se pohybuje od 3500 korun do 12500 korun podle typu letounu, k tomu je však třeba ještě honorář instruktora.

Zbraslavické letiště ale nabízí zázemí i k bezmotorovému létání. Hodinový pronájem kluzáku se pohybuje se od tří set do devíti set korun.

Letiště nabízí také vyhlídkové lety pro širokou veřejnost, jak motorovým letadlem, tak kluzákem, Cena se odvíjí podle typu stroje. U motorového letadla lidé zaplatí od 2000 korun za dvacet minut letu, u kluzáku pak od 1500 korun za stejnou dobu.

MALÝ LETECKÝ DEN

Zbraslavické letiště lze rovněž využít pro pořádání firemních akcí. Mezi klienty je oblíbenou variantou takzvaný malý letecký den, při kterém mají možnost stát se pilotem větroně. Stanoví se jasná pravidla a soutěží se o to, kdo je lepší pilot. Po proškolení se létá s instruktorem ve větroni a úkolem je co nejdéle vydržet ve vzduchu pouze pomocí stoupavých proudů. Letiště má osmdesátiletou historii, která se datuje od nouzového přistání dopravního letadla Československých státních aerolinií typu Avia F.Vllb/3m v říjnu 1931 u Zbraslavic. RÁJ ULTRALIGHTŮ

Další letiště na Kutnohorsku najdete v Rohozci. Funguje od roku 1922 v prostoru bývalé plochy pro práškolety. Dnes se zde ale scházejí výhradně ultralehkého létání a letečtí modeláři.

Provozovatelem plochy pro SLZ je AVZO Nové Dvory a funguje zde AVZO Klub létání Rohozec. Lety pro veřejnost tady ale nenabízejí. Důvod je jednoduchý. „Ultralighty nesmí nabízet vyhlídkové lety či letecké práce a činnosti za úplatu," řekl předseda leteckého klubu a instruktor Jiří Milý. Na letišti smějí provozovat výcvik nových pilotů. Zájemci se mohou přijít podívat a domluvit si svezení s tím, že nepůjde o vyhlídkový let. Kromě ultralightů lze na letišti spatřit i rogala a letecké modeláře. První srpnovou sobotu se zde také koná slet ultralightů z celé republiky. „Pokud je dobrá počasí, sejde se jich tu až na čtyřicet," dodal Milý. 

Strach ne, ale velký respekt a sebekontrola musí být

Jan Kašpar.

Třiadvacetiletý Jan Kašpar, který pochází z města Český Brod, je již několikátým rokem studentem Konzervatoře Jaroslava Ježka v Praze. Dále se aktivně věnuje létání a učí soukromé lekce kytary v angličtině. Sám o sobě říká: ,,Rád hraju, zpívám, skládám, sním i létám."

Jak jste se dostal k létání?

S létáním jsem začal v aeroklubu Praha Letňany, kde jsem absolvoval zimní teorii a o Velikonocích roku 2016 jsem mohl konečně poznat krásu při ovládnutí letícího stroje vlastní rukou. Ze začátku samozřejmě s ostražitými instruktory za zády.

Určitě jste zkusil více typů letadel, s jakými tedy létáte nyní?

Ještě jako kluk jsem měl možnost vyzkoušet UL letadlo EV-97 Eurostar, což zapříčinilo další nezájem o dříve oblíbené pouťové atrakce, následoval zážitek z Vysokého Mýta na bezmotorovém L-23 Super Blaník a i po zahájení výcviku létám výhradně na bezmotorových kluzácích.

Spoustu lidí nějakým způsobem přitahuje létání či profese jako pilot, letuška atp., co na létání přitahuje vás?

Je to určitě svoboda v prostoru, propojení přírody s prakticky využívanou fyzikou. Zároveň pohledy a pocity, které člověk jinde nezažije, podpořené jedinečnou atmosférou s kamarády piloty na večerním letišti.

Jaký je váš cíl do budoucna? S jakými letadly byste chtěl létat za několik let? Chtěl byste někdy zkusit řídit Airbus A380?

Tak nejvzdálenější cíl je určitě cesta na Mars, se kterou mi ale ani obrovská A380 nepomůže. Pokud jde o několik příštích let, pak je mým velkým snem navázat na prvního českého letce ing. Jana Kaš-para z Pardubic a létat na stroji vlastní konstrukce. Do té doby, ale i potom, budu samozřejmě rád za jakoukoliv příležitost rozšířit si flotilu létaných strojů. Máte někdy ve vzduchu strach? Zažil jste už nějakou pernou chvilku, kdy jste nevěděl, co se děje?

Strach nemám, ale velký respekt a sebekontrola jsou nutností. Můj první let na výcvikové úloze č. 4, ve které žák prvně zažije vzlet pomocí navijáku, byl předčasně ukončen přetržením tahové pojistky lana mezi 20 40 metry nad zemí. Trochu mě to překvapilo, ale zkušený instruktor zvládl situaci s přehledem, takže jsme bezpečně přistáli po dvacetivteřinovém miniletu.

Zkoušel jste už někdy akrobatické létání nebo se na to chystáte?

Akrobacii jsem zkoušel a je to veliké lákadlo. Těším se, až po prázdninách budu moci věnovat více času i financí do výcviku vyšší pilotáže a tréninku na nějaké první akrobatické závody.

KRISTÝNA BAŠTÁŘOVÁ