Oba piloti jsou absolventy Univerzity obrany (dříve Vojenská akademie). Jejich letecká kariéra začala na letištích v Pardubicích a v Náměšti nad Oslavou, kde létali na letounu L-39C a ZA. Později na letišti v Čáslavi absolvovali přeškolení na bitevník L-159. K dnešnímu dni má Aleš Seidl nalétáno na letounech L-39 zhruba 700 hodin a na letounu L-159 asi 800 hodin. David Byrtus nalétal zhruba 600 hodin na L-39 a 600 hodin na L-159.

Nácvik vystoupení display pilota probíhá přímo nad letištěm podle dané osnovy, která se stanovuje vždy na začátku sezony. Letošní vystoupení se skládá ze dvou částí. Zhruba jednu třetinu tvoří ukázka přepadu letiště, respektive letecký úder na pozemní cíle doplněný o pyrotechnické efekty na zemi. Zbylé dvě třetiny představují ukázku slétanosti dvojice s prvky vyšší techniky pilotáže.

Z vyhlídkového letu vrtulníku Bell 206B nad Čáslaví.
Vyhlídkový let nad městem. Podívejte se, jak vypadá Čáslav z ptačí perspektivy

Cesta k úspěšné certifikaci obnáší do dvou desítek hodin nácviků. „Úplně na začátku bylo nezbytné určit, kdo bude vedoucím skupiny,“ předeslal s nadsázkou Aleš Seidl. „Poté jsme vzali starou, předchozí ukázku a zamysleli jsme se, zda nejde nějak vylepšit zejména z pohledu atraktivnosti pro diváky.“ dodal.

Oba piloti strávili hodně času na simulátoru při nácvicích ukázky a ověřování, zda je nová sestava proveditelná. Po schválení sestavy Velitelstvím vzdušných sil piloti začali intenzivně využívat simulátor především ke sladění se. Tento druh výcviku jim pomohl zapamatovat si sestavu a díky tomu nemuseli přemýšlet nad jednotlivými prvky během reálných nácviků.

Samotný letový výcvik pak začal lety do výcvikového prostoru. „Tam jsme trénovali nízké létání ve dvojici a nácviky jednotlivých prvků,“ doplnil David Byrtus, nováček ve dvojici.

Teprve po zvládnutí těchto dovedností piloti začali trénovat sestavu nad základnou. Celé jejich úsilí bylo zakončena obdržením certifikátu od Odboru dohledu nad vojenským letectvím.

Podzvukový letoun L-159 ALCA patří do výbavy 21. základny taktického letectva v Čáslavi.
Při cvičném letu odpadl ze stíhačky kus kabiny. Piloti složitou situaci zvládli

Nyní už se na jejich umění mohou těšit i diváci z řad veřejnosti. Jejich prvním vystoupením – byť online – bude už na konci května Aviatická pouť v Pardubicích. Pokud to pak dovolí epidemiologická situace, vystoupí dvojice na leteckém dni v Roudnici nad Labem. Dále je čekají i Dny NATO a Dny Vzdušných sil v Ostravě. Vyrazí ale i na letecké dny v Litvě, Slovensku, Slovinsku, Polsku, Francii či Maďarsku.