Již od rána sem proudily rodiny s dětmi. „Někteří projevili zájem o svezení, to byli většinou muži. Maminky se spokojily s tím, že děti posadily do kabiny a vyfotily si je," popsal vedoucí leteckého klubu v Rohozci Zdeněk Adamec.

Na letiště se ten den slétlo 21 ultralehkých letadel, z toho byl jeden vrtulník. „S nimi se dostavilo 28 členů posádky. Jedná se o příznivce létání v ultralehkých letadlech z celé České republiky. Nejdál jsme zde měli letce z Teplic, Hradčan a Kotrdovic," dodal dále Zdeněk Adamec. Nechyběli ani příznivci létání ze Zbraslavic.

Sraz se zde koná každoročně, jedná se o tradiční akci, o které jsou jak veřejnost, tak i sami letci dobře informováni.

Výšek není potřeba se obávat

Zatímco odvážlivci většinou z řad mužů si vyzkoušeli, jaké to je pohybovat se v malém, kolem 650 kilogramů těžkém letadle, děti uchvátily především v hangáru vystavěné modely letadel, se kterými se nechaly fotografovat. Ti, kteří snad raději zavrhli možnost svézt se v letadle proto, že jim nedělají výšky dobře, se podle slov Zdeňka Adamce nemusí obávat. „Když lezeme někam do výšky, člověk má neustále tendenci dívat se dolů. V letadle se náš mozek nechá oklamat – vnímá, že je v pevné konstrukci a pod sebou má pevnou podlahu letadla," popsal vedoucí rohozeckého letiště.

Váha pilotů hraje důležitou roli

Ultralehká letadla jsou určena pro dva členy posádky. „Platí určité váhové limity dané výrobou, které stanovují, kolik může letadlo i s posádkou pilotů vážit," doplnil Adamec. Lidé s výraznou nadváhou by se proto těmito stroji nesvezli. Už proto, že kabinky jsou poměrně malé.

V případě, že bychom snad zatoužili po tomto lehounkém letounu, měli bychom si připravit částku minimálně ve výši tří milionů korun. „Řekl bych, že je to stejně jako s auty. Můžeme mít auto poměrně levné a zároveň auto, jehož cena činí několik milionů korun. Náklady na pořízení ultralehkého letadla se pohybují přibližně od tři sta padesáti tisíc do tří milionů korun," uvedl vedoucí letiště v Rohozci.

Poté je potřeba absolvovat letecký výcvik ve zvoleném leteckém klubu na výcvikovém letadle. Takový kurz se v mnohém podobá autoškole – stejně jako tam musí i budoucí letci zvládnout nejen test z teorie, ale odlétat i stanovený počet hodin a poté zvládnout závěrečné praktické zkoušky. I takové budoucí piloty zde na letišti v Rohozci připravují na cestování vzduchem.

Ultralehká letadla včetně vrtulníků mají různý design. Na webu lze spatřit řadu futuristických strojů z ciziny. Ta by si však mnohdy nad Českou republikou ani nezalítala. „Bohužel ne všechna tato letadla mají u nás v zemi certifikaci, takže zde ani létat nemohou. To samé platí i naopak pro naše letouny," vysvětlil Zdeněk Adamec.