Letadla nyní budou moci přistávat ve dne, v noci i ve ztížených povětrnostních podmínkách či nízké nebo nulové viditelnosti.

„Původní systém je na konci svého technického života, proto jej bylo nutné obměnit jednak z důvodu nedostatku náhradních dílů, ale také z důvodu opotřebení nosných konstrukcí anténních systémů, které jsou dlouhodobě a trvale vystaveny povětrnostním vlivům,“ vysvětlila Vlastimila Cyprisová z kanceláře náčelníka Generálního štábu.

Systém zvládne navádět jak nadzvukové letouny Jas-39 Gripen, tak i případně americké stíhací letouny F-35 o jejichž nákupu vláda uvažuje.

„Díky této technologii se výrazně sníží riziko nehod, je konstruována na nepřetržitý provoz,“ uvedl Radim Petráš, spolumajitel společnosti L.P.P. Holding, která společně s jihokorejskou firmou Mopiens tuto modernizaci letiště realizovala. Projekt se podle Petráše podařilo dokončit dříve, než bylo původně v plánu.

V letošním roce jde už o druhé modernizované letiště. To v Náměšti nad Oslavou se nového navigačního systému dočkalo v červenci. Podle Cypřišové pracuje spolehlivě a bezpečně. V příštím roce přijdou na řadu letiště v Pardubicích a Praze-Kbelích. Celkové náklady na tuto akci přesáhnou 160 milionů korun.